Vanlig hybrid – bäst kompromiss?
Moderna bilar skall möta många krav, som delvis går emot varandra. Mot dyra elbilar med miljöskadliga batterier står billigare bensin- och dieselbilar med avgaser som måste renas.
Motsägelsen blir tydlig i hur de används. I stadsmiljö skall de gå tyst och utan avgaser. På resa skall de nå långt på rimligt kort tid. Elbilar blir klart ”törstigare” när de pressas och passar bättre i närtrafik och på kortare avstånd. Bensin- och särskilt dieselbilar har längre räckvidd och passar bättre på längre sträckor.
Men det är onödigt – och dyrt – att ha en bil av varje slag. Bättre är att ha en med både elmotor och bensin- eller dieselmotor. Sådana hybrider finns av två slag:
O Laddhybrid med elmotor och litium/jon-batteri att laddas utifrån.
O Elhybrid med liten elmotor och nickel/metallhybrid-batteri, som laddas under färd genom överskottsenergi när man bromsar eller rullar. Elmotorn avlastar bensinmotorn och kan driva bilen några kilometer när inte bensinmotorn gör det.
Hög dieselskatt gör att inga hybridbilar nu finns med dieselmotor.
Utan elmotor finns s. k. mildhybrider med 48 V batteri, som kan ge bensinmotorn extra kraft när man startar eller ökar farten.
För längre räckvidd blir laddhybriders batterier större, tyngre och dyrare. Med 5-15 kWh kapacitet väger de 35-105 kg, räcker för 4-7 mil och lär kosta 10-30.000 kronor (något branschen talar tyst om). Laddhybrider är därför klart dyrare än vanliga bilar – och har oftast mindre tankvolym.
Föga dyrare än vanliga bilar är dock elhybrider. De går tyst, rent och snålt i närtrafik och passar också för längre resor.
Tyvärr har de ofta sämre bensinmotor i prestanda och förbrukning än renodlade bensinbilar. I rådande bränsledebatt har de tyvärr kommit i skymundan. Men om eller när biltillverkarna ägnar sig mer åt dem, får de säkert den bättre motorteknik som nu utvecklas i skuggan av alla elbilar.
Tege Tornvall
Svensk vägtrafik 2022
För oss som använder Sveriges gator och vägar finns mycket av intressant statistik att ta del av. Läs och begrunda!
Sveriges befolkning
Invånare 10,5 miljoner
Andel i tätort 88 procent = 9,2 miljoner
Andel i städer Halva befolkningen bor i de 33 största kommunerna
Större städer De tio största har 3,7 miljoner invånare = 35 procent
Andel landsbygd 34 procent
Definitioner
Kommun 290 administrativa områden med egen styrning
Tätort Minst 200 invånare med högst 200 meter mellan byggnader
Stad Gammalt ord för där man är bofast = har sin stad
Inofficiellt är ”stad” tätort med minst 10.000 invånare
Landsbygd Glesbefolkat men med tätorter eller mindre städer
Glesbygd Glesbefolkat, men med mindre samhällen
Sveriges gator och vägar
Statliga vägar Totalt nära 10.000 mil
Europavägar 732 mil inom Sverige
Motorvägar ca 220 mil
Riksvägar Ca 1.000 mil
Länsvägar Drygt 8.000 mil
Kommunala gator 4.230 mil
Enskilda vägar 43.000 mil
Fordon i trafik
Bilar 5 miljoner
Lätta lastbilar Drygt 600.000
Tunga lastbilar Knappt 90.000
Bussar 13.500
Motorcyklar Dryg halvmiljon
Traktorer Ca 300.000
A-traktorer Drygt 50.000
Mopedbilar Ca 15.000
Källor: Trafikverket, Trafikanalys, Mobility Sweden
Tege Tornvall