Nu gasar vi mot framtiden

Ingen har bromsat sig upp för en uppförsbacke. Man gasar i en uppförsbacke. I livet kan ’att gasa’ betyda många saker, men i tuffa tider gäller det att öka tempot och inte bromsa. När jag arbetar med att hjälpa kunder att klara tuffa tider är mitt första råd alltid att gasa. Det är en beprövad taktik från många tidigare lågkonjunkturer. Den som gasar och ökar tempot i försäljnings- och marknadsinsatser kommer att komma ut vinnande när det vänder. 

Men kan taktiken med att gasa verkligen användas som en generell lösning? Det finns garanterat fler saker som går att göra, men jag ser att öka tempot fungerar i princip för alla typer av kriser. Jag minns en dokumentär om livvakter. De fick en omfattande träning i bilkörning, och ett moment var svårt för de flesta. Momentet var att om du blev attackerad framifrån och det inte gick att väja, skulle du trycka gasen i botten. Instinkten var att bromsa, trots att det var bättre att gasa och avancera mot hotet snabbare. 

Denna instinkt att bromsa ser vi även inom försäljning och marknadsföring i en lågkonjunktur, ett perfekt recept för att tappa ännu mer försäljning. Jag kan intyga att reflexen att bromsa är stark. För många år sedan cyklade jag i stan och blev helt plötsligt totalt omringad av människor som strömmade ut från flera turistbussar. Instinktivt bromsade jag, med resultatet att jag och cykeln föll som en fura på ett antal av turisterna. 

Att säga att man ska gasa är enklare än att göra det. Om man måste skära ner på kostnader kan det vara svårt att öka tempot. Det går förstås genom att automatisera, göra mer av det som fungerar bäst, eller helt enkelt att jobba hårdare. Att gasa kräver ofta större insats. Det kan betyda att man behöver dra ned på det som inte är viktigt för att komma framåt. Har du börjat få en dålig relation med en närstående och vill förbättra den? Då behöver du lägga ned mer kraft och tid på den, vilket leder till att du behöver välja bort något annat. För att komma framåt och framför allt förbi utmaningar behöver du resurser för att gasa. 

Ibland orkar man inte gasa eller kan inte, men att hålla sig i rörelse är kritiskt. Det vet alla som sprungit ett längre lopp. Får du ont eller håll och stannar, blir du snabbt kall och stel. Det blir svårt att fullfölja. Om du i stället drar ner på tempot men håller dig i rörelse, kan du återhämta dig och öka tempot efter ett tag. 

Att gasa verkar uppenbarligen vara en princip som fungerar i livets många aspekter. I yrkeslivet, i personliga strävanden, till och med i våra relationer – att öka takten och våga ta steget framåt kan göra oss mer manövrerbara. Det handlar inte om att rusa fram vårdslöst, utan om att inte låta rädsla eller osäkerhet paralysera oss. Ibland är det just vårt mod att gasa, att fortsätta framåt även när vägen verkar osäker, som för oss till nya möjligheter och framgångar. Vi kan behöva välja var vi gasar. Det är få förunnat att ha resurser till allt, men någonstans måste du gasa för att komma framåt. Att bromsa på alla områden leder till att du blir kvar i problem. 

ngen har bromsat sig upp för en uppförsbacke. Man gasar i en uppförsbacke. I livet kan ’att gasa’ betyda många saker, men i tuffa tider gäller det att öka tempot och inte bromsa. När jag arbetar med att hjälpa kunder att klara tuffa tider är mitt första råd alltid att gasa. Det är en beprövad taktik från många tidigare lågkonjunkturer. Den som gasar och ökar tempot i försäljnings- och marknadsinsatser kommer att komma ut vinnande när det vänder. 

Men kan taktiken med att gasa verkligen användas som en generell lösning? Det finns garanterat fler saker som går att göra, men jag ser att öka tempot fungerar i princip för alla typer av kriser. Jag minns en dokumentär om livvakter. De fick en omfattande träning i bilkörning, och ett moment var svårt för de flesta. Momentet var att om du blev attackerad framifrån och det inte gick att väja, skulle du trycka gasen i botten. Instinkten var att bromsa, trots att det var bättre att gasa och avancera mot hotet snabbare. 

Denna instinkt att bromsa ser vi även inom försäljning och marknadsföring i en lågkonjunktur, ett perfekt recept för att tappa ännu mer försäljning. Jag kan intyga att reflexen att bromsa är stark. För många år sedan cyklade jag i stan och blev helt plötsligt totalt omringad av människor som strömmade ut från flera turistbussar. Instinktivt bromsade jag, med resultatet att jag och cykeln föll som en fura på ett antal av turisterna. 

Att säga att man ska gasa är enklare än att göra det. Om man måste skära ner på kostnader kan det vara svårt att öka tempot. Det går förstås genom att automatisera, göra mer av det som fungerar bäst, eller helt enkelt att jobba hårdare. Att gasa kräver ofta större insats. Det kan betyda att man behöver dra ned på det som inte är viktigt för att komma framåt. Har du börjat få en dålig relation med en närstående och vill förbättra den? Då behöver du lägga ned mer kraft och tid på den, vilket leder till att du behöver välja bort något annat. För att komma framåt och framför allt förbi utmaningar behöver du resurser för att gasa. 

Ibland orkar man inte gasa eller kan inte, men att hålla sig i rörelse är kritiskt. Det vet alla som sprungit ett längre lopp. Får du ont eller håll och stannar, blir du snabbt kall och stel. Det blir svårt att fullfölja. Om du i stället drar ner på tempot men håller dig i rörelse, kan du återhämta dig och öka tempot efter ett tag. 

Patrik Nordkvist. Foto: Kristian Pohl