Svensk global CMO siktar mot stjärnorna

”Vår målsättning är att Snowflake ska nå en omsättning på 10 miljarder dollar till 2029” 

Snowflake är det världsledande dataföretaget som bryter ned datasilos och demokratiserar data på ett helt banbrytande vis. Redan sedan starten 2016, som anställd nummer 120 har svenska Denise Persson varit med att etablera företagets varumärke på marknaden i sin roll som Global Chief Marketing Officer. Men den internationella karriären startade mycket tidigare än så med marknadsroller på välkända företag som Genesys, ON24 och Apigee. I över två decennier har Denise samlat erfarenhet av att bygga upp amerikanska techföretags varumärke och rykte, men hon har fortfarande goda minnen och en nära koppling till sina svenska rötter. 

– Sverige ligger mig fortfarande nära hjärtat, det svenska företagslandskapet är otroligt framåttänkande, både vad gäller innovation och vad gäller jämställdhet. Stora framgångsrika företag som Spotify och Klarna nämns ofta när man pratar om svenska företag som ligger i framkant, men jag ser samma framåttänkande tendenser hos många av de svenska företag jag kommer i kontakt med idag. För mig personligen är jag också väldigt glad över att se tillbaka på tiden i Sverige och kunna konstatera att jag till exempel aldrig känt att det faktum att jag är kvinna skulle vara ett problem för att nå framgång i en traditionellt sett mansdominerad bransch. Och det tror jag i stor utsträckning har med det faktum att Sverige har en mer jämställd syn på den arbetande mannen och kvinnan än många andra länder.  

Denise fortsätter: 

– Jag har haft en fantastisk resa som tog sin början på Genesys i Stockholm och sedan vidare till Paris och huvudkontoret i Montpellier. USA blev snabbt vår största marknad och därför hamnade jag till slut i Silicon Valley. På vägen har jag fått mycket värdefull erfarenhet, särskilt när det kommer till att bygga teams och rekrytera personer med olika expertis. Som ledare finns det nog inget viktigare än att bygga organisationer med rätt personer som kan samarbeta effektivt tillsammans.  

När du ser tillbaka på den resan du gjort, finns det någonting du skulle ha gjort annorlunda och har du några råd för unga kvinnor med stora drömmar i techbranschen? 

– Självklart har det varit både toppar och dalar på vägen, men jag värnar ändå om de stunderna eftersom de har format den karriär jag har idag. Samtidigt är det ju ett faktum att man lär sig bäst av sina egna misstag, och de har gjort mig till en bättre ledare idag.   

På frågan om råd till unga kvinnor fortsätter Denise: 

– Dröm stort! Tveka inte på att börja nu för att uppnå dessa drömmar. Men det är viktigt att ha delmål och milstolpar på vägen. Det gör resan så mycket roligare, och det kan vara till stor hjälp när man står inför olika val i karriären. Men man får inte heller underskatta vikten av att omge sig av människor som är ärliga, som vågar berätta sanningen för dig och som motiverar dig på vägen. Det är ofta bekvämt att jobba med ja-sägare, men att ha kollegor som är ärliga och som sporrar dig till att bli bättre är otroligt givande.  

Sedan Denise anslöt till Snowflake har tillväxten gått i en rasande fart. Från drygt 100 anställda 2016 till idag närmare 7000 och en omsättning på över tre miljarder amerikanska dollar globalt. Många av oss minns säkert hysterin kring Snowflakes historiska börsintroduktion på 3,4 miljarder dollar i september 2020, den största någonsin i mjukvaruindustrin.  

2016 jobbade du som CMO på Apigee som sedan blev uppköpta av Google. Vad var det du såg hos Snowflake som gjorde dig intresserad av att bli en del av företaget? 

– Initialt var det produkten. Det största problemet som företag hade då, och många fortfarande har, är att deras data är uppdelad i silos. Det ligger i applikationer, olika cloud-lösningar, datacenter, enheter, hårddiskar, och så vidare. Det jag såg i Snowflakes produkt var hur otroligt revolutionerande den var eftersom att den var byggt i molnet helt från grunden och hur den kan förändra spelplanen för hur företag arbetar med, och förvaltar sin data från grunden. När jag dessutom fick träffa människorna i teamet och såg deras goda sammanhållning och kultur visste jag med en gång att det var ett gäng jag ville arbeta med dagligen för att uppnå stora saker. 

Snowflake grundades i USA och har snabbt utökat sin verksamhet till både EMEA och APAC med starka influenser från två europeiska medgrundare. Har det någon påverkan på hur företaget drivs, och är det något du har sett fördelar med när ni arbetar mot den europeiska marknaden och era kunder här?  

– Absolut. Det har öppnat upp många dörrar och har underlättat för oss att ha djupare samtal med såväl våra EMEA-kunder som kunder globalt. Det finns en internationell mångfald i vårt ledarskap som hjälper oss att förstå olika marknader och ger oss unika perspektiv och djup förståelse för våra kunder, som jag ser som en avgörande faktor i vår framgång.  

AI-året 2023 

Under 2023 har mycket handlat om AI och den explosionsartade utvecklingen som skett inom generativa AI-modeller och stora språkmodeller. Snowflake har sedan starten byggt sin produkt runt AI och fortsätter att utveckla sin plattform för att låta sina kunder göra mer med AI. Under hösten har företaget lanserat en rad intressanta produkter som använder AI och som kan underlätta hur man utvecklar och tränar nya AI-modeller. 

– Under vårt årliga event Summit presenterades i år Document AI som jag tror kommer att revolutionera AI-modeller och på riktigt ta dem till nästa nivå. En stor majoritet av all data som finns är vad som brukar refereras till som ostrukturerad data. Det kan vara PDF-filer, köpordrar, videor, ljud och andra dokument som tidigare varit svår för datorn att sortera och tolka. Document AI gör det möjligt att tolka innehållet i dessa filer, vilket öppnar upp nya dörrar där även ostrukturerad data exempelvis kan användas för att träna upp en AI-modell som kan bli verkligt revolutionerande. 

Denise berättar hur hon själv använder Snowflake flitigt i sitt dagliga arbete och förklarar hur det underlättar hennes arbete i att optimera och effektivisera sina kampanjer och aktiveringar.  

– Det problem många marknadsavdelningar har är att man sitter med många olika system för att administrera olika funktioner. Men vad man vill är att skapa en 360 graders överblick över sina kunder, vilket blir svårt när all data och information finns uppdelad i olika silos. Genom att använda våra system kan vi skapa heltäckande profiler över kunder och prospekt med uppdaterade data i nära realtid.  

Denise fortsätter: 

– Vi har dessutom sett i vår årliga rapport ’Modern Marketing Data Stack’, att det finns en hög efterfrågan efter just en centraliserad plats för att samla och analysera data, som kan användas som en pålitlig källa för marknadsavdelningarna att dra korrekta och potenta slutsatser. Utöver det visade resultatet även att – rätt väntat – AI-användningen på marknadsavdelningarna har stigit under det senaste året. Men det framkommer även att det finns en växande oro och regulatoriska krav relaterade till datasekretess, vilket ytterligare understryker varför det är nödvändigt att ha ett enhetligt förhållningssätt till sin data.