Vad är förnuftigt med 2,5 ton plåt?

För saftiga 845.000 kronor kan man köpa 2,5 ton plåt från Volkswagen. Det är den stora och högbyggda modellen Touareg med 4-hjulsdrift, björnstark dieselmotor och kompletterande laddningsbar elmotor. Den upptar 488×198 cm gatuyta. 

I dessa 2,5 ton plåt åker fyra vuxna bekvämt med gott om bagage. Fattas bara annat! Men det gör de också i Volkswagens högbyggda Golf Sportsvan. På måttligare 434×181 cm yta ger den motsvarande utrymmen, väger drygt ett ton mindre och kostade knappt tredjedelen. 

Kostade, för den tillverkas tyvärr inte längre. Men med 150 hk/340 Nm diesel toppar den 212 km/h och klarar 0-100 på runt 9 sekunder. Vem behöver mer? I 110 km motorvägsfart håller motorn nerv- och bränsleskonande 1.900 varv per minut. Perfekt för effektiva långfärder. 

Mot detta kan Touareg sätta sin 4-hjulsdrift. Den passar bra för tunga släp och dåliga vägar, men det rättfärdigar inte 2,5 tons vikt. Fysikens lagar råder. 2,5 ton är 56 procent mer material än 1,5 ton. Material kostar – och kräver energi. En intelligent ingenjörslösning är alltid resurssnål. Annars är det slöseri. 

Med 4-hjulsdrift har VW-gruppen även kombiversioner av bl. a. VW Golf och Skoda Octavia med motsvarande utrymmen. Även andra märken har vettiga modeller i prisklass runt 300.000 kronor med samma vardagsnytta som onödigt stora, tunga och dyra VW Touareg. 

Inte heller kompletterande elmotor ursäktar 2,5 ton. Touareg laddhybrid har 17,9 kWh (kilowattimmar) batterikapacitet. Med runt 7 kg per kWh väger batteriet 120-130 kg. Användbar kapacitet lär vara 14,3 kWh. Med verklig förbrukning kring 3 kWh per mil räcker det till 4-5 mil. 

En snål diesel drar 2,5-3 liter bränsle för samma sträcka. Det väger 2-2,5 kg – att jämföra med batteriets 120-130 kg. Batteriet är ett ingenjörtekniskt haveri! Dock inte elmotorn. Den är liten, enkel, lätt, stark och billig. Men elektriciteten! 

Den måste inte bara produceras utan också överföras till och lagras i bilen. Det kräver ytterligare energi, och lagras kan den bara i batterier. Dessa är under överskådlig tid litium/jon precis som i mobiltelefoner, datorer och hemelektronik. I bilbatterier väger de 7 kg och kostar ca 1.500 kronor per kilowattimme. 

En vanlig elbil drar 1,5-2 kWh per mil. Då kräver kräver en 30 mils resa 45-60 kWh batterier, som väger 315-420 kg och kostar-67.500- 90.000 kronor. För batterierna krävs sällsynta och dyrbara material, ofta utvunna under svåra förhållanden i konkurrens med andra angelägna områden. 

Än mer energieffektiv är Skodas nya bil i Golf-klassen: Scala. Den är förvånande rymlig med låg vikt och måttliga yttermått. Fyra vuxna med bagage ryms inom 436×179 cm med 1,2-1,3 tons vikt = hälften av Touareg. Med baspriset 215.000 kronor får man fyra Scala för en Touareg. 

Att som Expressens bilredaktör Oskar Krüger kalla Touareg ”förnuftig” håller därför inte. Den är tvärtom ett oförsvarligt slöseri med resurser.  

Tege Tornvall, biljournalist och aktiv i nätverket Klimatsans