Swedavia fortsätter stötta flygets klimatomställning
Onsdagen 17 november skedde Swedavias årliga leverans och tankning av hållbart bioflygbränsle på Stockholm Arlanda Airport. Tankningen är ett resultat av den upphandling av biobränsle som årligen samordnas av Swedavia och i vilken sex partners deltar i år. Bioflygbränsle minskar de fossila koldioxidutsläppen med upp till 85 procent ur ett livscykelperspektiv.
Det är andra året i rad som Swedavia bjuder in partners att delta i en samordnad upphandling för bioflygbränsle. Syftet är att företag och organisationer ska ges möjlighet att minska klimatpåverkan från sina tjänsteflygresor och samtidigt främja en storskalig produktion av bioflygbränsle och därmed flygets klimatomställning.
– Att bidra till en ökad efterfrågan för en storskalig produktion av bioflygbränsle och i förlängningen även en nationell produktion av bioflygbränslet är viktiga delar i flygets omställning, som behöver fortsätta med full kraft nu när flyget återstartat i Sverige och i resten av världen. Med biobränsle som går att flyga på redan idag vill vi visa att det finns konkreta lösningar för att minska utsläppen från de flygresor vi behöver göra redan nu. Att sluta flyga eller förbud mot flygresor menar vi inte är lösningen. Tvärtom behöver vi alla vara med och gemensamt bidra till omställningen. Framtidens resande måste självfallet vara hållbart, men det behöver även inkludera flyget, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Förutom Swedavia deltar Länsstyrelserna i Gotlands län, Västernorrland och Hallands län, Göteborgs Hamn, SOS Alarm och 2030-sekretariatet i årets upphandling. Swedavia har sedan 2016 årligen upphandlat bioflygbränsle för att reducera de fossila koldioxidutsläpp för de tjänsteresor som görs i Swedavias regi.
– Vi är självfallet väldigt glada för att flera partners väljer att delta i årets upphandling av bioflygbränsle och därmed bidrar till att göra fler fossilfria tjänsteresor med flyget möjligt. Vår förhoppning är givetvis att ännu fler organisationer och företag vill vara med och delta i nästa års gemensamma upphandling för att flyga på biobränsle, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Leverans och tankning av biobränslet kommer att göras på Stockholm Arlanda Airport under onsdagen 17 november. I år levereras 45 ton bioflygbränsle, vilket ger en utsläppsreduktion på cirka 140 ton koldioxid, motsvarande cirka 750 passagerarflygresor tur- och retur mellan Stockholm och Berlin. Årets volymer har påverkats av pandemins effekter och ett minskat flygresande.
Bränslet är framställt av bland annat använd frityrolja och slaktavfall och producerat av finska Neste och levereras av Air bp. I enlighet med gällande bränslekrav blandas biobränslet in med upp till 50 procent i traditionellt bränsle och används i befintlig flygplansteknik och infrastruktur på flygplatsen.
Genom att använda bioflygbränsle kan de fossila koldioxidutsläppen minskas med upp till 85 procent ur ett livscykelperspektiv.
Fakta om upphandlingen
- Upphandlingen leddes av Swedavia våren 2021 och resulterade i ett avtal för 2021-2022. Leveransen 17 november är ett av flera möjliga avrop.
- Swedavia kommer i vinter 2021/2022 bjuda in till ny ramavtalsupphandling för avtal 2023.
- Bioflygbränslet köps in som en tjänst och tankas in på någon av Swedavias 10 flygplatser. Detta ger en faktisk reduktion av koldioxid vid utsläppskällan, det vill säga handlar det inte om en klimatkompensation.
- I enlighet med gällande bränslekrav blandas biobränslet in med upp till 50 procent tillsammans med traditionellt bränsle och används i befintlig flygplansteknik och infrastruktur på flygplatser.
- Flygbranschens färdplan inom ramen för Fossilfritt Sverige har som mål att allt svenskt inrikesflyg ska vara fossilfritt 2030. Bioflygbränsle och elflyg kommer att vara viktiga åtgärder för att nå detta mål. Senast 2045 ska allt flyg som startar vid svenska flygplatser vara fossilfritt.