Jag är så tacksam för min naivitet

Man kan ha dåliga betyg, jobbig uppväxt och välja fel yrke – och ändå lyckas. Det gjorde entreprenören Jonas Kronlund tack vare skicklighet, entusiasm och driftighet.  

Det talas mycket om meritokrati just nu. Att den med bäst formella kvalifikationer ska få en anställning eller ett uppdrag. Och det låter ju bra – men tänk om samhället då skulle gå miste om driftiga, talangfulla och kreativa människor som saknar läshuvud? Som Jonas Kronlund.  

Trots ofullständiga gymnasiebetyg – det gick inget vidare vare sig i matte eller svenska – har han byggt upp ett företag som omsatte 12 miljoner kronor, åtminstone före pandemin. Och under sin peak mellan oktober till dec 2019 sysselsatte mellan 30 och 50 personer sju dagar i veckan.  

– Jag ville bygga upp något, men från början visste jag inte vad det skulle bli, säger Jonas Kronlund, grundare och ägare till STHLM Retail Staff.  

Det han har skapat är ett bemanningsföretag inom skönhetsbranschen. Företagets anställda står på butiksgolven och bakom skönhetsdiskar på stora varuhus, flygplatser och Finlandsbåtar. De säljer skönhetsprodukter och parfymer, de sminkar och provar ut dofter, hjälper kunderna att hitta sin bästa sida och ta fram sin egen inneboende skönhet.  

– Jag älskar att själv stå på butiksgolvet och göra det här jobbet, att träffa folk, chitchatta en stund och locka fram deras glädje, säger Jonas.  

Det var också så han började. De praktiska ämnena på gymnasiets restauranglinje klarade han med glans och fick jobb som kock. Men det yrket var alldeles för tufft för honom, så han sade upp sig utan att ha något annat på gång. Av en slump fick han höra om en tjej som hette Anneli Krantz och som jobbade i tax free butiken på Landvetter. Hon skulle lansera den nya doften Lacoste Red och behövde hjälp av någon som kunde locka kunder med extra buller och bång.  

– Jag fick chansen och tog den, fast jag var jättenervös. Plötsligt stod jag där i platinablont hår och alldeles för tajt t-shirt och sprejade parfym på folk, snackade med dem och fick dem att köpa. Och det gick superbra! Det här var min grej.  

Jonas är uppvuxen i en kärleksfull och lite problematisk familj i Kungälv utanför Göteborg och hade det tufft i skolan. Han hade inget läshuvud och svårt med kompisar. Beslutet att bli kock ledde fel. Miljön i köken passade honom inte. Men på Landvetter förstod Jonas att han nu kunde välja själv var han skulle arbeta och tillsammans med vilka människor. Han älskade produkterna och märkte snart att han var en jäkel på att sälja. Andra såg det också. Han erbjöds ansvara för fler varumärken och inom ett halvår var han ansvarig för sell out´n av de varumärkena. Men så hände något. 

– Min man Henrik Karlsson är i hotellbranschen och fick jobb i Stockholm. Jag ville följa med, så jag hörde mig för hos mina chefer om det fanns något åt mig, och fick ansvaret för butiksförsäljningen på 13 Finlandsbåtar.  

Jonas skicklighet i att sälja uppmärksammades igen, och snart åkte han runt till alla skandinaviska flygplatser för att utbilda andra säljare i produktkunskap och försäljningsteknik. Ämnen han aldrig hade studerat.  

– Jag vet inte exakt hur jag har lärt mig det jag kan. Jag har mest kört på. Om jag gör något fel försöker jag analysera det, men utan att göra en för stor grej av det. Jag tar med mig erfarenheten och springer vidare. Ältar gör jag inte. 

För att lära sig nytt har Jonas ett annat knep: Ser han en duktig säljare ställer han sig lite på avstånd och studerar hur den personen gör. Tjuvlyssnar helt enkelt. Oslagbart som utbildningssätt, menar han.  

– Som företagare har jag en styrka, och det är min naivitet. Den är jag så tacksam för. Den hjälper mig att kämpa mig igenom svårigheter och köra vidare.  

Jonas njöt av jobbet som utbildare, tyckte det var magiskt att se folk sträva framåt och växa. Ändå sade han upp sig, än en gång utan att ha något nytt jobb att gå till. Den här gången ville han starta något eget. Det är elva år sedan nu. Längtan efter att själv möta kunder gjorde att han bildade ett aktiebolag, varifrån han började hyra ut sig själv som butikssäljare i kosmetikabranschen. Han stod på Arlanda 5:30 på morgonen, åkte Finlandsbåtar och stod på Kicks. Karriärmässigt var det flera steg tillbaka, men härligt att ha kolleger och hjälpa kunder.  

Snart ville alla ha honom, och eftersom Jonas inte kunde klona sig själv började han anställa personal som han coachade och placerade ut. Inom kort hade han ett stall med både anställda säljare och frilansande make upartister och hudterapeuter. Allt gick som på räls. 

Då kom pandemin.  

– Det var den tuffaste tiden i mitt liv. Allt rasade. Jag kände mig som en boxboll, käftsmäll på käftsmäll. Men det gick, det med.  

När restriktionerna äntligen släppte och folk började strömma tillbaka till fysiska butiker stod Jonas redo. Under de två årens ökenvandring höll han kontakt med tidigare anställda och samarbetspartner, för att snabbt komma igång igen.  

En fråga man kan ställa sig är ändå denna: Hur kan en kille som inte kan räkna bygga upp ett framgångsrikt företag? Svaret är enkelt: Det gäller för det första om att hitta strategier. I Jonas fall innebär det han flitig användare av miniräknare och excel – ”min man är en hejare på excel och hjälper mig med formlerna”. För det andra om att omge sig med rätt människor.  

– Andra företagare anställer ofta personer som liknar dem själva. Det kan ju inte jag göra, eftersom jag behöver hjälp med saker jag absolut inte kan själv. Så jag har lagt ner mer tid på att hitta rätt. Det har verkligen lönat sig. Jag är bra på att skapa team omkring mig.  

Sedan sju år heter Jonas Kronlunds närmaste medarbetare Susanna Sviberg.  

– Hon är ett geni, har pluggat företagsekonomi och finns alltid där för att organisera och strukturera det som jag drar i gång. Och kommer du ihåg Anneli, hon på Landvetter? Hon jobbar hos mig nu, som säljsupervisor på Västkusten.  

De två pandemiåren må ha varit svåra för Jonas, men verkligen inte bortkastade. Under tiden utvecklade han en ny affärsidé: En app där slutkunden kan hitta och boka hudterapeut, make upartist, frisör, hårstylist och andra yrkespersoner inom mode och skönhet. Själva tjänsten utförs sedan där kunden vill.   

– Perfekt för den som vill bli fixad hemma eller på någon lokal, till exempel om man ska gå på bröllop. Det här finns redan i London och New York, nu tänker jag ta det till Stockholm och Göteborg, säger Jonas.  

Till slut måste man ju be Jonas dela med sig av sitt allra bästa skönhetstips. Efter att ha pratat en stund om vikten av rengöring och fukt, säger han: 

– En riktigt välmålad, blodröd mun. Det gör lika mycket för helheten som ett par snygga högklackade skor.