Har dina affärsrelationer blivit bättre eller sämre under pandemin?
När pandemin först slog till och restriktioner infördes tvärbromsade det vanliga affärslivet i princip direkt. Jag minns att inom loppet av några dagar ställdes alla konferenser in, möten bokades av och så gott som alla affärer stannade upp. Chocken varade emellertid inte länge för det visade sig att en pandemi inte räckte för att stänga ned affärsvärlden. Om inte våra företag fortsatte snurra skulle det mesta i samhället falla ihop, så självbevarelsedrift gjorde att mötena var tillbaka redan inom några dagar – men i digital form.
Nu knappt två år senare har det blivit helt naturligt med digitala möten. En del vill inte vara så privata när de jobbar hemifrån och föredrar de virtuella bakgrunderna, men det är rätt vanligt att låta kollegor och även externa kontakter få en glimt av hemmet. Under ett par korta månader i höstas blev det äntligen möjligt med fysiska möten igen. Många passade på att träffa sina kunder och kontakter, men parallellt med de nu så accepterade och oftast väl fungerande digitala mötena.
Frågan jag ställer mig är hur våra affärsrelationer har utvecklats under pandemin, har de blivit bättre eller sämre?
För egen del är jag kluven. Det lätt tillgängliga mötet har inneburit att jag har fått till fler möten och kunnat träffa mina kunder oftare. Att också få se dem i en mer avslappnad hemmiljö har gjort att jag lärt känna dem på ett mer personligt plan. Jag har fått möta fleras barn och husdjur och även sett ett antal tvättstugor. Med den stora merparten av de kunder som jag hade innan pandemin skulle jag säga att jag har fått en fördjupad relation.
Å andra sidan kan jag också konstatera att det har varit svårare att få till nya relationer, åtminstone nya relationer med djup. Detsamma vittnar många av mina kunder om. Det har förvisso i många fall varit lättare än tidigare att få till ett möte, men svårare att få en djupare relation. Anledningarna är flera. Det är svårare att läsa av en person på ett digitalt möte, att fånga upp de där små nyanserna. Att bryta bröd tillsammans är det vanligaste sättet att träffas och arbeta på sin relation, det gäller både i privatlivet och i affärslivet. Bristen på en gemensam lunch eller fika har dock tagit bort det naturliga tillfället att umgås och bygga relationer.
Jag är säker på att det digitala mötet är här för att stanna, långt efter att pandemin är över. Det tycker jag är utmärkt, det är mer effektivt att slippa allt detta resande och självklart bra för miljön. Samtidigt ser jag att vi kommer att behöva bli bättre på att skapa fysiska möten för att underhålla och framför allt fördjupa relationer. Jag ser annars en uppenbar risk för att vi får svagare affärsrelationer. Svagare affärsrelationer ger en mer digital och transaktionell försäljning, en statisk försäljning där vi missar dynamiken som behövs för att utveckla relationer, affärer och företag. En dålig väg att vandra för den som vill växa.
Så med ny erfarenhet i ryggen från hur pandemin har påverkat mina affärsrelationer kommer jag verkligen att tänka till på hur jag ska utveckla dem framöver. Hur kommer du att göra?
Patrik Nordkvist, expert på försäljning, förhandling och tillväxt.
Försäljning och förhandlingsexperten Patrik Nordkvist hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt. Sedan starten har han hjälpt över 300 företag och tusentals individer att lyckas nå sina mål. Via bloggen på forsaljningschefen.se har han sedan 2010 inspirerat över miljonen besökare med enkla, effektiva och handfasta råd kring tillväxt, försäljning och förhandling. 2021 släppte Patrik Nordkvist boken Säljvanor som innehåller 32 beprövade säljvanor för att lyckas med försäljning.