En digital rockstjärna som ger säljare superkrafter

Jonas Hammarberg är tech-profilen som äter frukost i Asien, lunch i Europa och middag i New York – på en och samma dag. Är det möjligt? Det är en berättigad fråga. Vid 52 års ålder har Jonas hunnit med mer än de flesta och han har ständigt utmanat och utvecklat, både andra och sig själv. Och numera gör han det på ett sätt som är hållbart ur alla perspektiv. 

Många företagsledare känner Jonas som författare, rådgivare och föreläsare. Med böcker som Get Digital or die trying och Apparnas Planet fick digitaliseringen, med hans hjälp, ett ansikte och många ledningsgrupper som funnit sin väg digitalt. Och på vägen har han byggt HR-teknologi med AI och maskinlära. 

Nu är Jonas högaktuell med den digitala plattformen SP_CE som hjälper företag som Mölnlycke Healthcare och Hitachi att göra affärer på ett helt nytt sätt. 

Covid blev starten på ett nytt liv 

När pandemin bröt ut bodde Jonas i Kuala Lumpur och pendlade till uppdragen i Europa. Efter ett liv fyllt av affärsresande ställdes allt på sin spets den 13:e mars 2020, när han landade i Sverige. Det svarta flygkortet blev liggande och redan efter två veckor på marken startade en helt ny resa digitalt; SP_CE. 

”Jag har alltid fascinerats av hur vi människor kan få superkrafter med hjälp av digital teknologi, så länge vi bara väljer att förändra vårt sätt att arbeta. Vissa går före, medan andra stressar sönder sig för att senare hinna i kapp. Och med Covid så förändrades förutsättningarna för alla företag, världen över.” 

Jonas började sin karriär som IT-chef i första hälften av nittiotalet och tog sedan steget in i konsultvärlden, när internet tog fart. Detta var tiden när företag tog de första stegen och byggde sin första digitala närvaro. Hemsidorna blev successivt en självklarhet och de lade grunden för den kommande e-handelsboomen. 

”B2C (Business to Consumer) flyttade sina butiker online och även om bolag som NetOnNet, där vi satte upp e-Com och affärssystem 2003/2004, var tidiga, så var det först 2010 och framåt som det verkligen satte fart. Vi alla vet vad som hände sen. De klassiskt fysiska butikerna fann sig helt plötsligt i en värld där kundens köpmönster förändrades snabbt.” 

Allt medan B2C ökade takten i termer av digitalisering, hamnade B2B (Business to Business) på efterkälken. Kritiska beslut, fler människor inblandade i besluten och längre säljcykler ger en högre komplexitet. Enligt studier från bl.a. McKinsey var gapet hela 20 procent före pandemin.  

”Det är en sak när beslutet handlar om enklare saker eller rena återköp. Men när mer står på spel då blir det uppenbart att människor gör affärer med människor som de får förtroende för och förtroende tar tid att bygga upp. Därför var det länge en sanning att man behövde träffas fysiskt för att göra affärer, på samma sätt som vi gjort i tusentals år. Det stämde hela vägen fram till 2020, när pandemin skickade in B2B i tidsmaskinen. Plötsligt slogs kamerorna på och nu kunde även de mest komplexa affärerna göras digitalt.” 

Evolutionen visar vägen och den går inte bakåt 

Likt med all teknisk och mänsklig utveckling, så tenderar evolutionen föra oss framåt. Människor vill fortfarande möta människor, men vi kan konstatera att det mänskliga mötet har uppgraderats till en hybrid – där vi möts fysiskt när vi vill, eller verkligen behöver det och där all annan interaktion sker digitalt. Under pandemin tog företag till de verktyg som fanns till hands; Zoom eller Teams för möten och däremellan fylldes mailboxarna med presentationer, specifikationer, offerter, kundreferenser, frågor och svar. 

För säljare som känt sig otillräckliga bakom skärmen och som upplever att säljprocesserna tenderar att bli längre, blir det lätt att blicka bakåt och drömma om tiden då alla träffades fysiskt i konferensrummen. Men den tiden är förbi enligt Jonas, vilket bekräftas i rapporter från både McKinsey och Gartner. 70 procent av köparna föredrar nu digital interaktion enligt McKinsey och upp mot 80 procent av all interaktion mellan säljare och köpare beräknas ske digitalt 2025, enligt Gartner. 

Zoom och Teams gör inte affären 

Men den som tror att en ökad Zoom- eller Teamsanvändning löser problemen, kommer bli besviken. Snarare blir det tvärtom. Köpare upplever att det blir svårare att särskilja potentiella leverantörer digitalt och det är helt enkelt svårt att bygga sitt varumärke i ett generiskt Zoom-fönster. Jonas menar att det handlar om en helhet, där möten och allt som händer mellan mötena behöver sys ihop på ett attraktivt sätt. Det handlar om att göra det lättare för kunden att fatta sitt köpbeslut och vi vill att de ska välja just oss. Vi känner igen mönstret från B2C och e-handeln, där fokus varit att göra köpresan både enkel och värdefull för kunden. 

”Framtidens försäljning är hybrid och de flesta upplever utmaningarna av idag. Det krävs helt nya verktyg och lösningar för att driva upp effektiviteten i säljprocesserna. Om säljarna både kan göra dubbelt så många säljmöten, samtidigt som de kan driva affären mellan mötena på ett effektivare sätt, då kommer effekten. Det är här SP_CE (spce.com) kommer in. Vi har utvecklat världens första Digitala Säljrum som hanterar hela köpresan och som helt enkelt uttryckt gör det enklare att stänga affärerna.” 

Jonas Hammarberg lever som han lär och kombinerar det digitala med det mänskliga. Han har byggt upp SP_CE Technologies i en tid där människor inte träffats fysiskt och har sin organisation i fem länder. Morgonmöten i Vietnam övergår i kundmöten i Europa och på kvällen hålls investerarmöten i New York. Och allt sker ifrån hemmet i Halmstad, digitalt. 

Och när vi skriver detta kommer en hälsning från Jonas, som efter två år och tusentals digitala möten, checkat in på Arlanda för första gången på 700 dagar. Nu väntar en vecka med fysiska affärsmöten i New York, med människor han lärt känna helt digitalt.