”Det går inte att planera för att skapa en klassiker”

Formgivaren Eva Schildt har genom åren designat ett flertal produkter tillsammans med det svenska designvarumärket Klong. Många av dem har kommit att bli designklassiker som aldrig tycks gå ur tiden. Detta gäller i extra hög grad den ikoniska Constella-ljusstaken och den hyllade Äng-vasen.

Affärsresenären har träffat Eva Schildt för att prata om allt från hennes första verk för Klong till hur man ska tänka för att lyckas skapa en produkt som med tiden blir till en designklassiker. Om det ens går.

Hur startade ditt samarbete med Klong?

Mitt första projekt tillsammans med Klong var ljusstaken Constella, som sedan kom att bli en riktig klassiker i sortimentet. Constella är fortfarande en oerhört populär produkt i Klongs sortiment och jag tror att det beror på att det är en tidlös ljusstake som enkelt kan anpassas till varje hem. Den går att forma och arrangera med stor variation. Du kan till och med komplettera ljusstaken med glasvaser och insatser för kronljus eller ljusmanschetter formade som stjärnor.

Varifrån hämtar du oftast inspiration till nya designprojekt?

Inspirationen finns överallt och det gäller att vara öppen och mottaglig då den ibland bara visar sig i korta stunder.

Vilken del av skapandeprocessen uppskattar du mest?

Det är helt klart skiss-stadiet, när allt är öppet och man inte riktigt vet vilken väg man ska ta eller vart man landar. Jag älskar delen av att sitta omgiven med papper, skisser och prototyper. Skärvor som till slut blir till något vackert.

Din formgivning inkluderar en bred produktportfölj, är skapandet och processen från idé till slutprodukt ungefär densamma, oavsett vilken typ av produkt du designar?
Jag har ofta flera projekt i gång parallellt, vilket gör att de smittar av sig på varandra, och på så vis blir processen ganska likvärdig i samtliga processer. Att ha flera projekt i gång samtidigt tror jag är det allra bästa. Det gör att de olika projekten inspireras av varandras positiva egenskaper.

Hur föddes den nya kollektionen Cirkus?

Det hela började med att jag fick frågan från Eva Hjertberg, Klongs grundare och vd, om jag kunde skissa en golvljusstake. Min första tanke var att det skulle bli svårt. Men det är nog för att jag har en ambivalent inställning till golvljusstakar. Det tog med andra ord ganska lång tid innan jag hittade rätt i formen, men helt plötsligt föll allt på plats och Cirkus tog form. Det är en lekfullt tidlös ljusstake inspirerad av sjömärken. Från början var det tänkt att Cirkus bara skulle bli en golvljusstake men mitt kreativa arbete under designprocessen utmynnade i en ljusstake i tre olika storlekar. På så vis blev Cirkus en hel kollektion och inte bara en golvljusstake.

Många av dina verk har blivit tidlösa klassiker. Vad tror du det är som gör att en viss produkt går hem hos en bredare publik?
Först och främst så tror jag att produkten måste vara unik på något sätt. I sin funktion, sitt uttryck eller i sitt materialval. Jag tror att det är viktigt att man alltid går till sig själv och frågar ”skulle jag köpa den här om jag kom in i en affär?” Man måste utgå från sig själv för att det ska bli allmängiltigt.

Hur skiljer sig Klong från andra varumärken som du har arbetat med när det kommer till just formgivningen och framtagandet?
Klong är ett litet företag vilket gör att man snabbt kommer nära personerna som jobbar där.
Genom åren har det blivit många kreativa samtal mellan mig och Eva Hjertberg. Det är nästan så att våra samtal har blivit till en ständigt pågående process, vilket gör det enklare att förstå varandra under framtagandet av en produkt. Jag skulle helt enkelt säga att det som gör att Klong skiljer sig från andra varumärken är engagemanget och en väldigt nära dialog mellan företaget och de formgivare som man arbetar med.

Om du skulle välja en Klong-produkt som du har skapat och som du känner lite extra för, vilken skulle det då vara?

Då skulle jag absolut välja Äng. Idén till vasen hade legat och grott i mitt bakhuvud i flera år. Jag hade jättemånga vaser hemma men ingen funkade riktigt bra och jag gick runt och funderade på varför. Parallellt med denna tankeprocess såg jag en bild på ett blomsterarrangemang, ett stort tråg fyllt med oasis och glesa blommor och jag tänkte direkt att det är så jag vill att min vas ska se ut. Skira blommor på en äng var målbilden. Sedan tog det ganska lång tid att hitta formen, storleken på hålen och allt annat.

Upplever du att en typisk designklassiker bör ha vissa egenskaper för att betraktas och benämnas som just en klassiker?
Jag tror inte på att man kan förutspå eller planera en klassiker. En klassiker vet man inte att det är förrän efteråt, det är ingenting som man kan sträva efter i en kreativ process. Om man har den tanken och den målbilden så tar den död på precis allt och det slutar ofta med att man bara upprepar något gammalt som redan finns.

Namn: Eva Schildt
Gör: Formgivare
Bakgrund: Examen från Beckmans designhögskola