Dags att trimma och gasa
När pandemin först slog till stängde jag av företagets digitala annonsering och drog ned på alla kontakter med mina kunder. Jag tänkte att de har annat att fokusera på just nu. Det tog några dagar innan jag kom på hur galet det var. Jag hade glömt bort det jag har lärt mig under alla lågkonjunkturer och kriser jag varit med om.
Pandemin krävde förvisso stora omställningar, men för näringslivet i stort blev det långt ifrån den katastrof som många först befarade. Vi har knappt blivit klara med pandemin förrän det kommer nya kriser i form av krig, inflation och en trolig lågkonjunktur. Den här gången har jag, som när pandemin slog till, inte väntat utan direkt satt i gång med de två saker som har fungerat bra tidigare – att trimma och gasa.
Trimma handlar om att plocka bort det som inte skapar värde eller har minst värde. Det som tyvärr ofta händer är att man väntar för länge med att plocka bort. Då hamnar man i ett läge där där man behöver skära ner för att rädda verksamheten. När man får bråttom tenderar man ofta att använda sig av osthyvelprincipen, det vill säga skära lika mycket överallt. Trimma handlar istället om att titta på vilka delar som helt kan tas bort eller kraftigt skäras i. Det kan handla om att plocka bort de minst lönsamma produkterna i erbjudandet, omorganisera för att ta bort tid från de områden som bidrar med minst värde.
Samma tänk går förstås att använda i sin privatekonomi. Vad är det du verkligen behöver och vad tillför stor glädje i livet? Allt annat kan man överväga att börja trimma bort.
Gasa handlar om att öka tempot och få ut mer effekt. Här gäller det att inte fastna i tanken att man redan arbetar så hårt. Det är sant för de flesta. Precis som med trimma handlar det om att prioritera. Inom vilka områden är det viktigast att göra mer och öka fokus för att få bättre effekt? Ett klassiskt exempel på att gasa är att i en kris prata mer med sina kunder och potentiella kunder. Gasa kan också innebära att ta tillfället i akt att automatisera. Det är nu ett utmärkt tillfälle att automatisera en större del av marknadsföringen och på så sätt gasa.
Gasa går även det att tillämpa i privatlivet. Det kan exempelvis vara att jobba lite övertid och på så sätt tjäna mer.
Kriser tenderar att dyka upp titt som tätt, även om vi helst skulle slippa dem. Trimma och gasa är ett bra sätt att hantera dem när det gäller affärer och företagande, även privatlivet.
Text: Patrik Nordkvist