Att hålla föredrag

Att hålla föredrag brukar komma högt upp på listan när människor uppger vad de är rädda för, ofta precis efter en flygolycka. Kanske skulle det vara av intresse för er att skriva tips om hur man ger sig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas? 

Micke Hermansson har tagit fram något så ovanligt som ett pedagogisk utlärningskoncept som exporteras till världens alla hörn.  Micke studerade hur vi tar till oss kunskap och utvecklade teorin när han var lärare och hade svårt att få elever att lyssna och ta till sig kunskap. Idag föreläser han för näringslivet i bland annat i Singapore, Australien, Turkiet och Tyskland. Micke har även skrivit en bok, ”Presentationslyftet” om presentationsteknik.   

Inom skolvärlden är  ”Grej of the Day”, – pedagogiken/Mikro-lektionen, som Micke utarbetade, ett välkänt begrepp och barn världens lärs ut efter metoden. Han har skrivit ett antal böcker om metoden som säljs internationellt och översatts till ett flertal språk.   

Hur kan man förmedla information till medarbetare och intressenter till företaget intressenter så att man blir förstådd och informationen inte glöms bort. Han coachar såväl ledningsgrupper, säljare och stödjer utveckling av organisationer. PwC, Sparbankerna, Oriflame och Nederländska Heutink är exempel på företag som Micke har samarbetat med.  

Den pedagogiska metoden som Micke har utarbetat bygger på att skapa lust och nyfikenhet genom att ledtrådar och fakta berättas på ett underhållande sätt. Genom dopamin-kickar fångas åhörarna. Informationen ska vara i ett kort format, fantasin ska få spelrum, wow-effekter ska finnas med och helst med en återberättar-fas så att kunskapen sätter sig. Nedan följer en tipslista inför att en presentation. 

  

Här följer hans tipslista inför ett framträdande:  

  1. Tänk efter före 

Förbered dig ordentligt. Börja med att lägga en plan för hur din föreläsning ska ”byggas”. Det behöver inte vara en exakt sekundplanering men den bör innehålla de viktigaste delarna i presentationen och i vilken ordning de ska komma. Identifiera vad som är huvudbudskapet i presentationen – om den innefattar för mycket information blir resultatet oftast att publiken knappt minns någonting alls.  

Summera gärna presentationen i tre tydliga punkter:  ”Idag ska vi först tittat på…sedan få inblick i…innan vi avslutningsvis zoomar in på…”   Det gör presentationen konkret. 

 

2. Nu börjar det! 

Våra hjärnor är förtjusta i vassa inledningar.  

De första 90-120 sekunder kan vara helt avgörande när det kommer till att fånga publiken. Denna tid ska inte slösas bort på kallprat, en presentation av dig själv eller ditt imponerande CV.  

Introt ska helst vara spännande eller oväntat. 

Fyra förslag på introduktioner som ”väcker” din publik: 

– Börja med en personlig berättelse. Denna kan med fördel få sin fortsättning senare och knyta ihop din presentation. 

– Börja med ett skämt/humoristiskt inslag. Passar inte alla men om du lyckas så har du en fantastisk genväg till din publik. 

 -Börja med en fråga. Även här kan du vänta en bra stund med att ge svaret. 

– Börja med ett kittlande påstående. 

Introduktionen är extra viktig då det första intrycket ofta är det som koms ihåg enligt det psykologiska begreppet ”The Primacy Effect”. 

 

3. Krydda dina fakta med anekdoter 

Diagram, grafer, siffor och procent – dessa krattar managen för John Blund att driva publiken till tristess. 

När du behöver redovisa fakta se till att översätta dem till något vardagsnära och bekant och att alltid sätta dem i lättförståeliga sammanhang.  Steve Jobs valde exempelvis konsekvent att sätta siffror i sammanhang: ”…redan sålt 2 miljoner exemplar, alltså en var tredje sekund”.                                                                                    

De gånger det är möjligt att kombinera fakta med en personlig anekdot eller en gnutta humor skapas en närhet till publiken.                                             

Våra hjärnor är ”wired for storytelling”. Forskning visar att anekdoter är det vi minns bäst och ökar fokus hos publiken, så knyt dina faktadelar till historier.  

Anekdoter ökar dessutom sannolikheten att åhörare berättar om föreläsningen för sin omgivning,. 

 

4. Jämna dopamin-injektioner 

När åhöraren får information serverad på ett oväntat eller spännande sätt så ökar sannolikheten att de kommer att minnas just detta.  

Om man t ex pratar om blåvalen så finns ju där mängder av intressant fakta (30 m lång, inga tänder, äter krill, osv.) Men om du lägger fram en wow-fakta i stil med:  ”Visste ni att blåvalens tunga väger lika mycket som en…FULLVUXEN ELEFANTHONA?” Då ökar sannolikheten för ett dopaminpåslag. Därefter är hjärnan mer ”vaken” för att ta till sig fakta. 

Ett ”wow-påstående” ökar våra dopaminpåslag, som i sin tur påverkar hippocampus i hjärnan och långtidsminnet. Utan dessa påslag finns det en risk att det mesta som sagts eller visats är glömt inom ett par dagar.   

 

5. Sanera dina slides 

Textstinna powerpoints är en säker väg till att trötta ut dina åhörare. Använd korta, tydliga stödmeningar så att fokus istället hamnar på dig som presentatör.  

Tänk ”Ett budskap per slide” – det gör det hela lättare att ta in.  

Använd, i största möjliga mån ”10/40-metoden”, dvs 10 slides får max nyttja 40 ord. 

(Vill du skicka en mer matig summering av din presentation till åhörarna efteråt så är ju det inga problem – men de ska inte behöva läsa hela ditt manus samtidigt som du pratar.) 

Det bästa är att använda sig av slides med stora, tydliga bilder. Bilder hjälper oss att minnas! 

 

6. Grand finale 

På samma sätt som inledningen är avslutningen viktig. Forskning visar att ”The Recency Effect” gör att vi kommer ihåg slutet bäst och tenderar att vilja återberätta det vidare för andra. Detta gäller såväl en presentation som en bok eller film. 

 

7. Öva, öva, öva 

Glöm nu inte det viktigaste av allt, att öva! Dra din presentation gång efter gång och se till att både introt och avslutningen sitter perfekt. Skillnaden mellan medioker och bra, och mellan bra och fantastisk, handlar i princip alltid om hur mycket du har övat.