”Det är lätt att ge minnesvärd service så länge man genuint älskar sitt jobb”
I slutet av november i fjol öppnade Elite Hotels of Sweden sitt andra destinationshotell, Ad Astra by Elite, under ledning av Steffen Sander. Vad som var AstraZenecas gamla huvudkontor har nu gett plats för Sveriges största Vana Spa och ett hotell som påminner om Rivieran. Affärsresenären har suttit ned med hotelldirektören för att prata om konceptet, service och resande.
Sedan barnsben har Steffen Sander fantiserat om att driva hotell. Vad som förr var påhittade gäster har numera bytts ut till flera års erfarenhet av lyxhotell – men att kolla igenom ankomstlistan är fortsatt favorituppgiften.
Du har 15 års erfarenhet från nationella och internationella lyxhotell. Berätta om din karriär! Vad fick dig att vilja jobba med hotell och hospitality?
Jag har alltid fascinerats av den unika och tilltalande atmosfären och miljön som hotell brukar tillhandahålla, och redan som barn har jag drömt om att dagligen få vistas i en sådan miljö när jag skulle bli stor. Att få arbeta inom just hotellbranschen har således alltid varit en självklarhet för mig ända sedan barnsben. När jag lärde mig att läsa och skriva på sent nittiotal fick jag min mormors skrivmaskin i present, och då ägnade jag mycket tid åt att fantisera om vilka gäster som skulle bo på mitt påhittade hotell, vad de hette och hur länge de skulle stanna, och så skrev jag långa gästlistor med namn som jag hittade i telefonkatalogen. Än idag är den dagliga kollen och genomgången av ankomstlistan – numera på ett riktigt hotell – min absoluta favorituppgift, och även en av dagens allra viktigaste uppgifter. Jag började arbeta på ett lyxhotell när jag var 15 år gammal och har sedan dess arbetat på hotell i fem länder. I och med att jag jobbade på samtliga avdelningar, inklusive flera månader i disken, och dessutom på en rad väldigt olika hotell så som små, privatägda boutiquehotell, stora flygplatshotell, destinationshotell, splitternya internationella konferenshotell i en global koncern och anrika stadshotell har jag numera en bred förståelse och erfarenhet av logistik, service, rutiner, flöden och de allra flesta gästsegmenten. Den ytterst breda erfarenhetsmixen är jag mycket glad för, då den utgör en stabil grund att kunna stå på.
Höjdpunkt i din karriär? Vad är du extra stolt över?
Det är alltid roligt, meningsfullt och givande när kollegor utvecklas under ens ledarskap, när försäljningsrekord slås eller fantastiskt fina betyg strömmar in. Det roligaste jag vet är när hela teamet firar utmärkelser som har uppnåtts gemensamt och när både stamgäster och anställda är stolta över att förknippas med hotellet i fråga. När jag var 17 år och hade jobbat heltid inom ett lyxhotell i 2 år blev jag Årets Anställd, och fick då köra hotelldirektörens Mercedes under en helg så fort jag hade hunnit fylla 18 år och fick körkort. Att som 18-åring kunna få köra chefens bil på grund av uppskattade arbetsinsatser fick mig att verkligen förstå att man kan komma hur långt som helst inom hotellbranschen, så länge man är motiverad, engagerad, villig att lära sig och beredd att jobba hårt.
Vad är service för dig?
Det finns ju många klyschor om vad service egentligen innebär. I mina ögon handlar service om att ej agera som en robot eller att hålla sig till en manual, utan att genuint vilja andra väl och att bry sig om andras behov. Att överträffa gästers förväntningar och att förekomma, komma ihåg preferenser och överraska är viktiga beståndsdelar i det hela. Har man service i sig så att det sitter i ryggmärgen märker man ofta inte ens att man just ger service som betyder så mycket för en annan individ, då man är så van att göra just det och då det känns fullt naturligt. Jag fick en gång ett handskrivet brev av en kvinna i Japan som efter sin hemkomst från Sverige tackade för vistelsen på hotellet och som skrev ”You are the most serviceminded person I have ever met in Europe during my 20 years of travelling”. Det värmde givetvis, men det var, så vitt jag kom ihåg, inte något specifikt som utspelades. Det är ett bevis på att det är lätt att ge minnesvärd service så länge man bara genuint älskar sitt jobb och tycker om andra människor.
Med din starka karriär i ryggen, vilka lärdomar har du tagit med dig?
Vissa saker tar tid, och det är både helt normalt samt dessutom välbehövligt. Jag ogillar generellt att ”skynda långsamt”, men det krävs också för att hela organisationen ska kunna hänga med i samma takt. En annan lärdom är också att det aldrig går att vara för tydlig, även om man själv inbillar sig att informationen i fråga ej kan tolkas annorlunda.
Vad kännetecknar är en bra ledare enligt dig?
Att kunna se vilken potential det finns i de personerna som man leder, att vara tydlig, rättvis och generös med beröm, tycker jag är viktigt. Att skapa rätt förutsättningar att andra ska lyckas är en mycket viktig faktor, och likaså att ge mandat så att anställda kan lösa uppkomna situationer och problem på ett effektivt sätt som ansvarstagande och stolta ambassadörer.
Ett destinationshotell som tar en till Rivieran
Ad Astra by Elite ligger blotta halvtimmen från Stockholms citykärna, platsen där vackra Snäckviken i Södertälje möter internationell lyx, komfort och ett brett urval av aktiviteter. Bakom hotellet står Elite Hotels of Sweden, med hotelldirektören Steffen Sander i spetsen. Senhösten 2022 öppnade destinationen efter omfattande förändringsarbete och renovering av AstraZenecas tidigare huvudkontor.
Ad Astra by Elite är Elite Hotels andra signaturhotell. Berätta om konceptet? Hur skiljer det sig från andra Elite-hotell?
Vi erbjuder samma höga standard och samma höga servicenivå som alla övriga hotell inom Elite Hotels of Sweden, men på Ad Astra by Elite erbjuder vi mycket mer av allt och dessutom i ett betydligt större format. Vana Spa Snäckviken är inte bara en av fyra spaanläggningar, utan med sina 1000 kvadratmeter också den största, och vi har inte färre än hela fem restauranger och barer. Våra gäster har många valmöjligheter, oavsett om det gäller nöjesutbud som Shuffleboard, biljard, Champagnekaraoke, boule, biograf eller annat skoj, eller just hotellrum och sviter i hela nio kategorier. Ad Astra by Elite är väldigt facilitetsrikt och det gör att våra gäster har så mycket att upptäcka och njuta av på plats hos oss. The Wood Hotel by Elite i Skellefteå präglas mycket av Västerbotten och de norrländska skogarna, och Ad Astra by Elite utgörs av en tydlig, italiensk prägel och känslan av att befinna sig på Rivieran.
Du kommer senast från Bank Hotel – vad fick dig att vilja ta dig an Ad Astra by Elite? Vilka utmaningar såg du?
Det är otroligt roligt att få jobba med ett hotell som erbjuder just allt – logi, ett flertal restauranger och barer, möteslokaler, festvåning, biograf, utomhusmiljöer och ett storslaget spa. Det är helheten under ett och samma tak och den ytterst komplexa verksamheten på Ad Astra by Elite som lockade mig allra mest, och som gör att mitt arbete och mina arbetsuppgifter är väldigt omväxlande och stimulerande. Det är en viktig uppgift att få alla avdelningar att vara samspelta så att våra gäster, som rör sig i alla miljöer och som möter alla mina eminenta kollegor, får samma information och sofistikerade värdskap precis överallt.
Vad skulle du säga skiljer ett destinationshotell från ett vanligt hotell?
Den största skillnaden är att man aldrig brukar behöva – och inte heller brukar vilja – lämna ett destinationshotell under vistelsen. Det erbjuds så många olika faciliteter i samma byggnad så att gästerna inte ens har en anledning att gå utanför dörren, då primärt destinationshotellets rika utbud ska utforskas. Utöver det är det betydligt fler gäster på ett destinationshotell som checkar in just för att roa sig, bli bortskämda och unna sig, snarare än att det finns ett behov av just övernattning. Med det sagt så är det destinationshotellet som skapar en egen efterfråga, och beläggningen kan skilja sig kraftigt från den övriga marknaden.
Nu har Ad Astra by Elite varit öppet i cirka två månader – hur har responsen varit hittills? Vad är utmaningarna framåt?
Vi har haft ett stort intresse och många gäster från allra första början, och med julbordssäsong, simmande Luciatåg i vårt Vana Spa Snäckviken, midnattsspa vid tolvslaget på nyårsafton, bakispizza i vår biografverksamhet på nyårsdagen och många andra evenemang har vi redan på den korta tiden kunnat skapa många minnesvärda ögonblick. Nu längtar vi till våren och sommaren där La Piazza, en av våra fem restaurangenheter med ett 60-tal platser, egen bar, boulebanor och fontän, kommer till sin fulla rätt, och att Vana Spa Snäckvikens hela utemiljö fylls med Daybeds och solsängar.
Utöver hospitality skriver du även barnböcker. Berätta!
Jag minns min barndom med glädje och tycker att det är roligt att kunna knyta an till den och på sätt och vis kunna resa tillbaka i tiden genom att skriva egna barnböcker. Det är Astrid Lindgrens barnböcker, som jag själv slukade på nittiotalet, som gjorde att jag ville lära mig svenska och fick upp ögonen för Sverige, så barnböcker har präglat hela mitt liv. Utöver det känns det emellanåt skönt att kunna fly till en fantasivärld där man bara tar ansvar för just berättelsens gång, och kan lägga både Excel, fakturor, bokningssystem, prognoser och budgetsiffror åt sidan för en stund. Det känns alltid lite lyxigt, spännande och avkopplande på en och samma gång!
Vad gör du helst på fritiden?
Jag tillhör den jobbiga sorten som både vinterbadar och springer maraton, och som dessutom berättar om det i personalmatsalen (och tydligen även i intervjuer).
Som den hotell-konnässör du är – om du själv ska resa, vart åker du? Och vilket hotell bor du på?
Jag fjällvandrar och cyklar gärna på semestern och efter långa dagar i naturen är jag alltid glad över att kunna få ha tak över huvudet. Med andra ord är det inte så mycket av den kräsna hotellkonnässören som är påtaglig just då!
Tre mål med 2023?
Att sätta Ad Astra by Elite på kartan i hela Sverige, att ha kul längs vägen och att ej få lika många myggbett under nästa vandring som i somras.
Steffen Sander
Ålder: 31 år
Bor: Stockholm
Gör: Hotelldirektör på Ad Astra by Elite
Bakgrund: 16 års erfarenhet av hotellbranschen i olika länder