Renault öppnar orderböckerna för Nya Megane E-TECH Electric
Helt nya och revolutionerande Renault Megane E-TECH Electric har ingenting gemensamt med bensinversionen av Renault Megane; den går 100% på el, har nytt sensuellt tech-designspråk, kompakta dimensioner exteriört men rymlig inuti, nytt supersnabbt multimediasystem – Open R med inbygg med 24″ skärm och ett 60 kWh tunt batteri som ger upp till 47 mils räckvidd. Idag den 16 februari går bilen att beställa i svensk Renaulthandel. Pris från 403.900:-
Nya Megane E-TECH Electric är 4,2 meter lång med en hjulbas på 2,7 meter. Trots att modellen är betydligt kortare än vanliga Megane, är utrymmet inuti optimalt och betydligt större i elbilen. Bagageutrymmet rymmer 440 liter.
Att Nya Megane E-TECH Electric är större interiört beror förstås på den helt nya plattformen för elbilar, (CMF-EV), som debuterar i Megane och som i framtiden kommer att utgöra stommen för ett antal nya elbilar från Renault. Plattformen är flexibel, det går att bygga en bil som är upp till 4,7 meter lång på den, och det är också möjligt att få ett ännu större batteripaket i plattformen, än de 60 kWh som Nya Megane E-TECH Electric är utrustad med.
Nya Megane E-TECH Electric kommer i två utföranden och tre utrustningsversioner. Båda har samma helt nydesignade elmotor som bara väger 145 kg – betydligt mindre än den som sitter i nuvarande Renault ZOE. Den första versionen Megane har ett 60 kWh batteri och en räckvidd upp till 47 mil på en enda laddning (WLTP) – och 30 mil om man kör motorväg i 130 km/h. Modellen erbjuder 220 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Det finns också en version med batteri som är mindre, 40 kWh batteri – med en räckvidd upp till 30 mil, 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Båda kan ladda 130 kW DC (85 kW DC för 40 kWh batteriet) och upp till 22 kW AC -laddning. På 20 minuters snabbladdning får man 30 mils extra räckvidd.
Batteripaketet har en ny kemisk sammansättning och väger endast 395 kilo, vilket gör att bilens totala vikt ligger på 1624 kilo. Batteripaketet i sig är väldigt speciellt, eftersom det bara är 11 centimeter högt. Det är den tunnaste konstruktionen hittills. Det betyder också att Nya Megane E-TECH Electric är 90 millimeter lägre än bensinversionen av Megane, vilket ger riktigt sportiga köregenskaper i den endast 1,5 meter höga elbilen.
Där Nya Megane E-TECH Electric verkligen sticker ut är bakom ratten med utsikt över en elegant 24-tums skärm som innehåller en förardisplay och multimediasystemet. Det supersnabba multimediasystemet har Qualcomm Snapdragon utvecklat av Google och baserat på Andriod Automotive OS, som innehåller Google Maps, Google Play Apps, Google Assistant och en elektrisk ruttplanerare – allt röststyrt.
Nya Megane E-TECH Electric är naturligtvis utrustad med de senaste aktiva säkerhetssystemen som innehåller mer än 300 patenterade system.
Elbilsmodellen har en exklusiv design och den är dessutom väldigt tyst. I låga hastigheter gör den s k cocoon-tekniken – ett ljudabsorberande skum i botten – att vägbuller reduceras betydligt.
Exteriören med sina spolformade dörrhandtag, som svänger ut när du vill kliva in i bilen, och bilens sportiga utseende betonas av de dolda dörrhandtagen i C-stolpen som ger bilen ett coupé-liknande utseende. Det sportiga utseendet betonas av de 20-tums lättmetallfälgarna och de distinkta LED-lamporna både fram och bak.
Nu kan kunder i Sverige beställa Nya Megane E-TECH Electric i Renaulthandeln med förväntad leverans efter sommaren.
Priset börjar på 403.900:-versionen med det mindre 40 kWh batteriet och 130 hk e-motorn. För det större batteriet med 60 kWh och 220 hk börjar priset på 453.900:-.