Danska Haarup tecknar ett avtal med Air France KLM för att reducera CO2 utsläppen från sina affärsresor
Air France KLM och Haarup Maskinfabrik A/S har ingått ett avtal som innebär att Haarup är det första danska företaget att gå med i Air France KLMs Corporate SAF-program.
Nyligen signerade Air France KLM och Haarup ett avtal på Haarups kontor i Silkeborg. Avtalet innebär att Haarup investerar i Sustainable Aviation Fuel (SAF) för att reducera sina CO2-utsläpp från affärsresorna. Haarup köper SAF som motsvarar en 75% minskning av utsläppen från tjänsteresorna under 2022.
”Jag är väldigt glad och önskar Haarup varmt välkommen ombord i vårt Corporate SAF-program. Tillsammans kommer vi öka användandet av SAF – ett av de mest effektiva sätten att göra flyget mer hållbart på kort sikt. I dag är mindre än 1% av allt bränsle som används för det kommersiella flyget hållbart. Pionjärer som Haarup är avgörande för att snabba på utvecklingen», säger Gijs van Popta, General Manager Air France KLM North Europe.
– På Haarup ser vi det som vårt ansvar att driva vår verksamhet utan negativ inverkan på klimatet. Vi startade vår gröna omställning 2016 och började med våra direkta utsläpp. Nu vill vi reducera de indirekta utsläppen med 80% inom 7 år. Så snart vi förstod att Air France KLM kunde hjälpa oss med detta – att reducera CO2 utsläppen från våra resor med så mycket som 75% – då gick vi med i programmet direkt. Vi vill bidra till en snabbare omställning, säger Hans Christensen, VD Haarup Maskinfabrik A/S.
Sustainable Aviation Fuel (SAF) – bränslet som minskar CO2 utsläppen
SAF kan minska CO2 utsläppen med upp till 75% jämför med vanligt flygbränsle. Det bränsle Air France KLM använder är hållbart. Begreppet SAF inkluderar även andra typer av bränslen som till exempel syntestiskt fotogen.
Air France KLM’s Corporate SAF program – programmet som ökar efterfrågan
Programmet bidrar till att göra flygindustrin mera hållbar genom att stimulera efterfrågan och skapa större volymer av SAF. Företag och organisationer kan investera i SAF och säkerställa att hela eller delar av resan görs på SAF som reducerar CO2 utsläppen med upp till 75%.
Air France-KLM ansluter sig till Science-Based Targets initiativet (SBTi) – för att sätta mål i linje med Paris avtalet
- Air France-KLM kommer att sätta ytterligare mål för reducering av CO2 till 2035 utöver ambitionen att nå netto noll utsläpp till 2050
- Flygbolagsgruppen kommer dela sina mål med SBTi för att få dessa validerade under första hälften av 2022
- Science-Based Targets handlar om att begränsa den globala uppvärmningen i linje med Paris avtalet, dvs långt under 2°C