100 miljoner i omsättning – utan anställda och kontor

Frågan om distansarbete och kontorens framtid är kanske mer aktuell än någonsin. Efter en pandemi där många tvingats sitta hem börjar nu samhället och kontoren öppna upp. Arbetsgivare är osäkra på kontorets vara och icke vara och hur påverkas effektiviteten på sikt? Och hur kommer vassa talanger vilja jobba i framtiden? Arbetsgivarna har en tuff nöt att knäcka.  

Någon som haft en ganska bekymmersfri tillvaro som arbetsgivare, eller i detta fall kanske mer uppdragsgivare, under pandemin är Julian Stubbs. Julian började jobba digitaliserat och på distans redan 2011 när han startade den molnbaserade kommunikationsbyrån UP. Affärsvärlden träffar visionären som såg fördelarna med flexibilitet och digital kommunikation många år innan gemene man hade sitt första zoom-möte.  

Julian Stubbs är britten som flyttade till Stockholm och startade reklambyrån som utan en enda anställd eller ett ordentligt kontor omsätter 100 miljoner kronor och jobbar med kunder som Astra Zeneca, Kodak, Innocent och Galderma. UP ligger även bakom Stockholms varumärkesarbete under parollen Stockholm – Capital of Scandinavia.  

Berätta lite om dig själv. 

Jag är britt från början men jag har bott i Sverige i över 20 år och är nu även svensk medborgare, tack vare Brexit. Jag är gift med Anne, som ser väldigt svensk ut men som faktiskt är amerikanska och vi har två pojkar tillsammans.  

Vi bor i Stockholm, som enligt mig är en av världens bästa städer och på fritiden är min passion att följa Liverpool FC, ta promenader, läsa historia och allt som har med The Beatles att göra.  

Jag är grundare av kommunikationsbyrån UP, en molnbaserad kommunikationsbyrå, utan anställda. Våra medarbetare är ”medlemmar” som har möjlighet att arbeta på distans eller någon av våra hubbar, småkontor runtom i världen.  

Du grundade UP redan 2011. Hur kom du på idén?  

2010 jobbade jag med Technicolor, ett stort företag inom film i Hollywood. Jag jobbade som varumärkesstrateg på en reklambyrå och fick uppdraget att ta fram en ny varumärkesplattform och identitet för Technicolor. Jag fick då en rundtur på deras inspelningsområde där vi hamnade på inspelningen av den något mindre roliga amerikanska inspelningen av The Office. Det vimlade av människor som jobbade med inspelningen och jag nämnde för personen som visade mig runt att det måste kosta multum att ha så många anställda. Jag blev överraskad av svaret. Han berättade att alla vi såg springa omkring inte var anställda utan frilansare som sattes ihop specifikt för varje kreativt projekt. Det slog mig att det borde gå att göra samma sak med en kommunikationsbyrå.  

Ett par veckor senare, tillbaka i Stockholm, fastnade jag i trafiken, igen. Min pendling till och från stan, från Sigtuna, tog mig ibland upp till en och en halv timme. Jag började fundera på hur mycket onödig tid jag slösade bort i min bil varje dag och Slöseri med tid och onödiga utsläpp. Från den dagen blev jag ett stort fan av distansarbete och de många fördelar det för med sig.  

Dessa två insikter fick mig att börja fila på idén kring en molnbaserad kommunikationsbyrå där alla får chansen att arbeta på distans, som självständiga företagare men under samma varumärke och med samma verktyg.  

Vad var de största utmaningarna med detta för drygt tio år sedan?  

Den absolut största utmaningen var att det inte fanns någon spelplan att följa. Ingen hade gjort detta tidigare. Att lista ut varje steg var en utmaning men också väldigt roligt.  

En annan utmaning, trodde vi, fanns i om kunderna skulle vara bekväma med att jobba med oss. Vi hade ingen aning. Men nu tio år senare så har ingen kund, så vitt vi vet, nobbat oss på grund av vårt sätt att arbeta och i år kommer vi nå över 100 miljoner kronor i omsättning.  

Vi förstod ganska snabbt att våra medarbetare behövde känna sig som en del av något för att må bra och för att kunna leverera bra – vi behövde bygga ett community och en samhörighet. Vi har därför jobbat mycket för att bygga upp det. Vi har hjälpt folk att jobba tillsammans i team genom träning och olika utbildningar – både för att utveckla deras förmågor men även för att skapa en känsla av samhörighet.  

Är det lättare att driva en molnbaserad byrå idag?  

När vi började var det en utmaning att hitta rätt verktyg. Idag vimlar det av molnbaserade verktyg och tjänster som underlättar vårt arbete, men 2010 var läget inte detsamma. Idag kan vi välja och vraka bland program för kommunikation, projektledning och lagring av filer. Efter pandemin har det blivit ännu enklare, när fler och fler ser möjligheterna med att arbeta genom molnet.  

Hur har coronapandemin påverkat er? 

Vi växte nästan 40 % under 2020 och det kommer bli något liknande 2021. Vi har haft tur på lite olika sätt. Först och främst så var vi molnbaserade med distansarbete redan när pandemin slog och har arbetat så sedan dag ett. Det hade ingen effekt på vår verksamhet och betydde ingen omställning eller oro. Sen jobbar vi mycket med digitala projekt – vi bygger hemsidor, e-handelssidor och utvecklar kunders sociala medier och digitala innehåll. Något som kunderna satsat än mer på under coronaåren. Vi har dessutom många kunder inom hälsa och life science, ett område som utvecklats starkt.  

Vårt arbetssätt är också väldigt anpassat för den globala värld vi lever i. Vi kan plocka in medarbetare från hela världen utan att vara beroende av ett enskilt kontor, för respektive projekt. Likaväl kan våra medarbetare befinna sig var som helst i världen, vilket sprider vår geografiska risk – en ytterligare faktor till att vi lyckats väl genom pandemin.  

UP ligger bakom kampanjen Stockholm The Capital of Scandinavia. Berätta mer om det projektet. 

Vi var en av fem byråer som pitchade på det hedersamma uppdraget att marknadsföra Stockholm och vi vann. Vi var den enda byrån som presenterade vår idé på engelska, vilket jag tror hjälpte oss. Om Stockholm ville nå ut internationellt behövde de höja blicken även utanför Sverige och det var vår vision. 

Vi gjorde en marknadsundersökning som gav oss viktiga insikter i vad vi behövde för att utveckla Stockholms varumärkespositionering. Varför ska människor, turister eller investerare, se Stockholm som ett potentiellt resmål eller plats att satsa sina pengar i? Vi kom fram till att Stockholm var Skandinaviens viktigaste plats för turism och affärsverksamhet. När vi och kunden, Stockholm Business Region, var överens om det behövde vi sätta ihop det kreativa, som landade i Stockholm The Capital of Scandinavia. Klyschig nog minns jag att jag skrev den meningen första gången på en servett under en flygresa och jag kände att det var ganska djärvt men också sant. Folk skulle antingen älska det eller hata det, men det skulle vara svårt att ignorera och det är en bra grund för en varumärkespositionering.  

Så föddes Stockholm The Capital of Scandinavia. Varje gång jag kommer hem till Stockholm och Arlanda och ser Hall of Fame-väggen, som vi utvecklade som en del av kampanjen, känner jag stolt. Det representerar staden jag bor i och älskar. 

Platser, städer och länder har haft det tufft under pandemin men idag jobbar vi med marknadsföringen av flera platser såsom Hamburg, Basel, Liverpool och Nederländerna. Platsmarknadsföring är ett väldigt spännande affärsområde som vi älskar att jobba med.  

Ni som jobbat molnbaserat i 10 år, vad tror du om framtidens arbetsplats? 

Jag tror inte att konceptet kontor är dött, men det är under förändring. Jag tror att många bolag kommer att jobba utifrån hybridmodeller där man blandar distans och kontorsarbete. Kontoren kommer fylla en annan funktion än innan pandemin och se annorlunda ut.  

Vi på UP har platser där vi kan mötas och arbeta tillsammans eller träffa kunder. Vi kallar dem Kreativa Hubbar. Små kontor där vi inte har några fasta platser eller plats för alla, men vi kan använda dem när det behövs. Jag jobbar själv ungefär två dagar i veckan på vår hubb i Stockholm. Vi har även hubbar i Helsingfors, Hamburg, Amsterdam, London, New York och Shanghai.  

Vår stockholmshubb rymmer ungefär 15 personer samtidigt men vi har över 40 medarbetare i Stockholmsområdet. 

Vad tror du om affärsresandet efter pandemin?  

Jag tror att det kommer ta lång tid för reseindustrin att fullt ut nå tillbaka till läget innan pandemin. Om jag talar för mig själv så flög jag i genomsnitt 100 gånger per år och hade 150 resdagar årligen de senaste tio åren innan pandemin. Sen mars 2020 har jag flugit fyra gånger och samtidigt har vi vuxit ordentligt affärsmässigt. Så jag längtar inte efter att börja resa på samma sätt igen.  

Emellertid inser vi att det personliga mötet är viktigt. Vi använder alla de mest moderna molnlösningarna för att kommunicera och jobba tillsammans med kunderna, men inget slår det personliga mötet. Vi körde en fysisk workshop för några veckor sedan, den första sedan pandemin. Jag har även fler bokade flygresor framöver, så läget förändras.  

2019 hade vi en första fysisk kick-off för alla UP-medarbetare globalt med över 60 deltagare på Mallorca. Vissa hade jobbat med varandra i över åtta år men aldrig setts fysiskt tidigare. Det handlade mest om att få våra medarbetare att lära känna varandra djupare. Det fungerade jättebra och vi planerar nästa möte till 2022.  

Jag gissar att många hört frasen ”slösa inte bort en bra kris”. Pandemin är en enorm kris, men samtidigt en lika stor möjlighet. En möjlighet för företag och reseindustrin att utveckla nya sätt att arbeta och tjäna sina kunder. Affärsresandet kommer komma tillbaka, men det kommer utvecklas med innovationer och förändring. De bolag som lyckas ta vara på krisen och utvecklas kommer antagligen komma ut på andra sidan med en starkare affärsmodell och position.