Ständigt högaktuella powerkvinnan Laila Bagge: ”Till slut träffar du målet!”

Innan Laila Bagge fyllt tjugosex hade hon hunnit med att släppa en platta i Japan, kontrakterats av Motown i USA, sadla om till manager och skapa en tjejgrupp som sålde en miljon skivor. Hon har också skrivit låtar till Céline Dion, varit jurymedlem i Idol, kommit tvåa i Let’s Dance, designat smycken och möbler, skapat en egen hudvårdsserie och är programledare för Rix Morronzoo fem dagar i veckan. Med mycket mera! Dessutom lanserar hon under våren två nya proseccos i sin egna vinserie – Ruby! 

Du har väldigt många bollar i luften – är du extremt välplanerad? 

– Det kan jag inte säga att jag är, men jag har en almanacka och det är väldigt sällan jag missar möten. Men ibland kan jag vara lite optimistisk med tider och glömma bort att räkna med att Stockholmstrafiken tar längre tid än vad man tror, säger Laila Bagge och skrattar. 

Laila tar vara på varje minut. Intervjun äger rum när hon sitter i bilen på väg hem från jobbet. 

– Jag är också ganska stresstålig. Enda gången jag känner stress är när jag stöter på problem och något inte går bra. Såsom leveranser som krånglar eller att någon är sjuk. När allt flyter på är det bara roligt att ha mycket att göra och det blir positivt, fortsätter hon.  

Listan på projekt, företag och andra saker där Laila haft ett finger med i spelet är lång. Mycket lång! För närvarande lägger hon mest tid på hudvårdsserien som hon har skapat tillsammans med sambon samt radio. Från måndag till fredag hörs hon i Rix Morronzoo fyra timmar om dagen – ett program som spelas in lajv utan klipp.   

Tog tidigt mycket ansvar  

Laila är född i Lund, men bodde som liten i Kalmar och Palestina – pappa är palestinier – innan hon som 7-åring återigen flyttade till Skåne, då till Löddeköpinge. Under uppväxten var mamma svårt sjuk och från att hon var 7 år var pappa inte närvarande. 

Hur tror du att din uppväxt har präglat dig? 

– Jag tror att jag har blivit väldigt stark. Redan från tidig ålder, 10-år, fick jag hjälpa till att ta hand om mina syskon och laga mat när jag kom hem från skolan och mamma inte orkade. Jag var tvungen att växa upp fort, säger hon allvarligt.  

När Laila var 15 år flyttade hon hemifrån för att gå på dansgymnasium i Halmstad.  

– Jag ville alltså dansa – tills jag insåg att jag hellre ville satsa på musik. 

Sadlade om till manager 

Som artist blev hon först kontrakterad i Japan och släppte en skiva som sålde i nästan 100 000 exemplar. Därefter fick hon kontrakt med det legendariska amerikanska skivbolaget Motown. Men hon beslutade sig snart för att lämna scenen och bli manager i stället. 

– Man måste ha bra folk runt sig att för att lyckas i musikbranschen. Har du rätt människor bakom dig lyckas du, om inte kommer det aldrig att gå, även om du är jätteduktig. Jag insåg att jag inte hade det utan fick göra det mesta själv.  

Laila ville hjälpa och stötta andra med det som hon hade själv hade behövt som ung artist. 

– Jag insåg att jag också är bra på att hitta talanger och att jag hade alla kvaliteter som en bra manager behöver.  

Hon ordande auditions och satte ihop ett band av fyra svenska tjejer som hon tränade till att bli artister.  

– Jag spelade upp dem för Sony i USA. Högsta chefen Tommy Montola tyckte att de var fantastiska och signade dem. Där började min resa som manager och jag var 25 år. Tack vare det kontraktet öppnades alla dörrar i musikbranschen. 

Gruppen – Play – sålde en miljon skivor i USA. 

Framgång nås genom att tänka utanför ramarna  

Du verkar lyckas med det mesta du tar för dig? Vad är nyckeln – är du orädd? 

– Det är inte sant att jag alltid lyckas. Även jag har gjort felsatsningar och har varit tvungen att kavla upp armarna och slita och göra vad jag kan för att rädda mitt bolag.  

Hon bekänner också att rädslan för att misslyckas finns där ibland, men hon väljer att inte fastna i den eftersom vinningen är så mycket större om det går bra. Förr eller senare lyckas man, är hennes devis. 

– Det handlar inte om att alltid skjuta i bollen i mål. Det handlar om hur många gånger som du skjuter mot mål. Till slut träffar du målet, säger hon och skrattar glatt. 

Hennes framgångsrecept är att våga möta sina rädslor och tänka utanför ramarna.  

– Det har jag alltid varit bra på, både när det gäller artister – att se deras nisch samt när det handlar om andra saker. Man måste våga sätta sig på en egen stol och inte på en där någon annan redan sitter – då blir det mycket svårare. Ska man göra något som någon annan redan har gjort måste man tänka usp:ar (marknadsföringsterm, produkters eller personers unika och fördelaktiga egenskaper, reds anmärk). 

– Det måste vara annorlunda på något sätt. Som med mina viner, säger hon och syftar på vinserien Ruby. Om det inte är designen så handlar det om miljön eller något annat. Eller både och, fortsätter hon. 

Varm person med nära till skratt 

Laila har ibland framställts i media som sval och kylig.  

– Det har ibland varit jobbigt, för det är ju inte sådan jag är utan det handlar om hur man har valt att vinkla artiklarna. 

Hon menar att hennes medverkan i Idol kan ha bidragit till den bilden. 

– När jag klev in i idol var jag medveten om att det kunde skruvas till. För det är tv och showbiz. Om man tittar på programmen så kan man se att jag är rak, men aldrig elak. Och att jag säger mycket med humor. 

Att Laila har humor märks flera gånger under intervjun. Hon är rapp i sina svar och då och då kommer ett skämt eller en hjärtlig sarkasm och hon har hela tiden nära till ett smittande skratt. Det finns ingenting av den kyliga kvinna som hon då och då framställdes som. Det som sipprar fram är att hon är bestämd och vet vad hon vill – hon tvekar aldrig när hon svarar. Och att hon har en varm personlighet. 

– Bilden av mig som en kylig person börjar äntligen försvinna. Och det är mycket tack vare Lailaland och Svenska Powerkvinnor samt Rix Morronzoo, säger hon allvarligt. 

Just nu håller Laila på med en helt ny form av projekt. Tillsammans med Camilla Läckberg skriver hon på en ungdomsserie i tv-format till Viaplay. 

– Den handlar om musikbranschen och vi kommer skildra en del av dess baksidor, avslöjar Laila Bagge innan vi avslutar samtalet. 


Text: Åsa Larsson Foto: Maria Östlin