Kränga eller bygga relationer?

Häromdagen började jag på en utbildning inom dynamisk försäljning på Akademi Båstad Yrkeshögskola, både väldigt roligt, spännande och ovant, det var ju rätt många år sedan jag satt i skolbänken. 

Tidigare har jag gått några kurser som har handlat om försäljning, men de har inte riktigt passat mig. De har handlat mycket om att övertala kunden och det sättet känns inte rätt för mig. 

Jag har aldrig sett mig själv som en säljare och skulle absolut inte kunna sälja vad som helst. När jag var i yngre tonåren minns jag att jag skulle sälja jultidningar, men att jag tyckte det var så jobbigt med att gå runt och fråga människor, både kända och okända. Jag fick sålt några till slut, mycket tack vare snälla föräldrar och släktingar och jag var ändå rätt nöjd med den coola väggklockan i plast som såg ut som ut som ett armbandsur. Min kompis Emma däremot, hon har alltid varit en stjärnsäljare, och fick ihop till högsta nivån – en stereo. Du kanske minns de som fanns på 90-talet – stora klumpiga där man både kunde spela skivor (riktiga vinylskivor) och kassettband. Den gick alltid varm på hennes flickrum.  

Nåväl, min erfarenhet som jag fick då, säger mig att skapa och bygga relationer, istället för att kränga, blir mer och mer viktigt. Det är ju också det jag är bra på. För mig är det inte viktigt att kunna sälja vad som helst. Jag vet att när jag säljer något jag tror på, så blir det bra. Jag brukar få höra att jag är bra på att skapa förtroende och det känns väldigt bra i själen. Idag ringer kollegor i branschen och ber om råd och även mötesbokare på företag, för de vet att de får ett ärligt svar. Kan jag hjälpa dem så gör jag gärna det, annars säger jag att någon annan är bättre lämpad. Det är en framgångsrik strategi för mig och för Skånska Möten vi vill hjälpa mötesanläggningar till att synas på mötesmarknaden och skapa bättre möten och konferenser för företag. 

På vår första dag i skolan pratade vi en hel del om hur vi människor ska kunna konkurrera med robotarna i framtiden. För det är ju inte fråga OM, utan NÄR robotarna tar över det mesta av det vi gör idag. Det finns många bra finesser med robotar, men i vissa fall vill vi gärna ha människor att ha kontakt med. Ta till exempel onlinebokning. Idag är vi så vana att boka resor och hotell på nätet, medan konferenser skrämmer fortfarande. Där vill vi oftast ha kontakt med en människa, även om det bara är per mejl. Jag kan bli galen på alla dessa botar som ploppat upp i var och varannan chatt. Det går aldrig att få ett bra svar från dessa tycker jag. Jag väljer alltid att chatta med en riktig människa i stället.  

Det är jättebra att kunna skanna och betala mina matvaror själv, där behöver jag inte människa, men däremot om jag vill ha hjälp inne i butiken, då vill jag hellre ha en människa att prata med än en robot. Att bara ersätta människan med en robot i serviceyrken tror jag inte på, vi kan i stället utveckla nya tjänster som kräver en fysisk person. Än så länge kan en robot inte skapa relationer så där slår vi den på fingrarna alla dagar i veckan.  


Elin Moritz