Konsten att få bra service

Vi köper fler tjänster både privat och på jobbet nu än tidigare och trenden ökar för varje år. Alla vill vi väl ha bra service oavsett vad vi egentligen köper. En del lyckas alltid få bättre service än andra och vad kan det bero på tro? Här kommer några tips på konsten att få bra service:  

Definition 

Börja med att reflektera över bra och dålig service? Vad är skillnaden för just dig? Är det att dina leverantörer håller deadline? Att de är trevliga i telefon när du ringer eller att de kommer ihåg när du fyller år? Desto högre självkännedom du har och har ringat in vad du egentligen tycker är bra service och vad som inte är desto större chans att du får det.  

Dra nytta av dåliga exempel 

När du själv fått riktigt dålig service, finns det några lärdomar i detta? På vilket sätt kunde du ha agerat annorlunda även om du inte måste ta på dig hela skulden för att det blev en dålig serviceupplevelse? Kunde du ha varit tydligare från början?  Eller skulle du mycket snabbare  satt ner foten och berättat att det blivit fel eller något annat?  

 Kommunicera 

När du vet hur du vill ha det och inte så bli ännu bättre på att berätta det för din omgivning i form av mer detaljerade kravspecar, telefonsamtal och kontinuerlig positiv och negativ feedback under resans gång. Ingen är tankeläsare och tro inte att alla har samma ”servicepreferenser”. Hur ska andra kunna veta hur just du vill ha och hur du inte vill ha det om du inte berättar det för dem?  

Var positiv 

Den som ger andra ett leende har större chans att få ett leende tillbaka och också bättre service än de som är sura och krävande utan att visa empati för den du köper service ifrån. Positivt tänkande sprider sig som ringar på vattnet och det blir större chans för win-win relationer. När du får god service, visa att du verkligen uppskattar den och tacka för den så kommer du säkerligen få ytterligare lite trevligare service nästa gång.  

Serviceförebilder 

Vem i din omgivning privat eller i jobbsammanhang verkar ha en osviklig talang för att få bra service av andra och som ofta blir väldigt nöjd för den service de får? Var har de för inställning, hur gör och agerar det så du kan ta efter dem som ligger steget före.  

Text: Nina Jansdotter