Hotellägare blickar mot molnen för att öka intäkter och gästnöjdhet

Som följd av personalbrist, inflation och höga räntor använder ett ökande antal hotellägare den senaste
tekniken för att sälja fler tjänster och generera intäkter utöver övernattningar, enligt Mews senaste
rapport. Mews, som idag har 9 % av den nordiska marknaden, kickstartar nordisk expansion med en 13
dagars roadtrip.


Mews, den branschledande molntjänsten för hotellbranschen, har publicerat en realtidsmätning av
hotellbranschens ekonomiska resultat under sommaren 2023 (juni, juli och augusti) inom fem
nyckelområden: beläggning, genomsnittligt dagspris (ADR), intäkter per rum (RevPAR), onlineincheckning
och merförsäljning samt ytterligare bokningsbara utrymmen på hotellet.


De viktigaste resultaten är följande:
• Resemarknaden utvecklas positivt: Den genomsnittliga hotellbeläggningen för sommaren 2023 i
hela Norden var 59 %. Detta är en ökning med 2 % jämfört med föregående år. Den högsta andelen
bokade rum noterades i augusti.

• Resenärer utnyttjar i stigande grad bekvämligheten med online-incheckningar och
uppgraderingar: 11 % av gästerna som checkade in på hotell i Norden använde online-
incheckningen i somras. De som uppgraderade under online-incheckningen spenderade ytterligare
40 euro på att uppgradera sin bokning, främst för att inkludera frukost och sen utcheckning. 14 %
av gästerna som checkade in online valde att hoppa över den dagliga städningen för att i stället
plantera ett träd, i enlighet med Mews x Hotels for Trees-initiativet.

• Konsumenterna trotsade stigande priser och reste som vanligt under sommaren 2023: ADR och
RevPAR såg tydliga positiva rörelser trots endast 2 % förändring i beläggningen jämfört med
sommaren 2022. ADR ökade med 5 % jämfört med föregående år till i genomsnitt 130,72 euro,
delvis men inte bara på grund av inflationen. RevPAR ökade kraftigt med 10 % jämfört med
föregående år till 79,85 euro, inklusive i genomsnitt nästan 30 euro högre i juni jämfört med
föregående år.

• Intäkter utöver de för rummen är en utmärkt diversifieringsstrategi: 20 % av hotellen säljer
ytterligare bokningsbara utrymmen och tjänster till gäster och besökare och genererar intäkter som
ett resultat av detta.

Mews har redan en marknadsandel på 9 % av all hotellkapacitet i norra Europa och arbetar med över 200
hotell i Norden, inklusive Strawberry och Best Western. Mews hjälper moderna hotellägare att effektivisera
verksamheten, förändra gästupplevelsen och skapa mer lönsamma företag.

Mews är redo för nordisk expansion
Korta säsonger, höga arbetskraftskostnader och brist på arbetskraft understryker behovet av att
effektivisera och digitalisera hotellverksamheten. Mews kommer att utöka sin närvaro i Norden för att
stärka den växande hotellbranschen och göra det möjligt för hotellägare att leverera och fokusera på
exceptionella gästupplevelser. Mellan den 2 och 14 oktober åker Mews på en roadtrip i Danmark, Sverige
och Norge och besöker mer än 34 städer och 90 hotell.


”Vi ser att hotellägare i hela Norden tar till sig innovation och digitalisering, vilket har en enorm inverkan på
deras verksamhet. Allt från ökad beläggningsgrad till ökade intäkter – vägen till optimering ligger i data.
Vår kommande roadtrip är ett bevis på det växande intresset från nytänkande hotellägare. Vi har
ambitioner att fortsätta utöka vår närvaro i Norden för att kunna hjälpa hotellägare att erbjuda enastående
upplevelser för miljontals gäster varje år,” säger Matt Welle, CEO för Mews.