Dyra elbilar trots premium och låg skatt

För 5 – 10 år sedan kostade nya småbilar 150-180.000 kronor, kompaktbilar (som VW Golf) runt 200.000, mindre mellanklassare runt 250.000, större mellanklassare runt 300.000 och stora bilar runt 400.000 kronor.  

I dag kostar de mer, särskilt med batteridrift. Om elmotorn är liten, lätt och billig, är batterierna stora, tunga och dyra. Batteribilar drar 1,5 – 2,5 kilowattimar (kWh) per mil. Per kWh väger batterierna ca 7 kg och kostar 1.200-1.500 kronor.  Ett batteri på 50 kWh väger alltså ca 350 kg och kostar 60-75.000 kronor. 

För att skona batteriet bör man inte köra det tomt, ladda det fullt eller snabbladda det. Kvar blir ca 80 procent tillgänglig kapacitet. Många nya batteribilars elektronik hindrar både tomkörning och full laddning. Men flera elbilsägare jag talat med både kör (nästan) tomt och laddar fullt utan problem – säger de. 

Ett 50 kWh batteri ger i praktiken ca 40 kWh och klarar 20 – 25 mil beroende på väder och körsätt. Dubbel räckvidd kräver 100 kWh batteri, som väger ca 700 kg och kostar 120-150.000 kronor.  

Därför avråder jag från rena elbilar (batteribilar) eller laddhybrider med både el- och bensinmotor. Ändå tvingar subventioner och skatteregler många att köpa sådana. Det är svårt att motstå 70.000 kronor premie på priset och bara 360 kronor skatt.  

Låt oss studera marknadens utbud. 

Den enda billiga helt batteridrivna bilen är nya Dacia Spring, tillverkad av Renault-ägda Dacia i Rumänien. En liten och enkel basbil, som lär komma att kosta runt 150.000 kronor. Det blir med 70.000 kronor statliga premie sensationella 80.000 kronor. 

Bilen är fyrsitsig med klen komfort men för storleken hyggligt bagagerum. Elmotorn ger blygsamma 44 hk och 125 Nm vridmoment. Det skall ge 125 km/h toppfart och sprinten 0-100 på 19 sekunder. Men det räcker i vardagen, särskilt i stads- och närtrafik. 

Andra batteridrivna småbilar är till exempel Fiat 500e, Honda E, Mini Cooper SE och Peugeot e-208. De kostar 340-500.000 kronor och ger också 70.000 kronors statlig premie. 

De har batterier från 24 till 50 kilowattimmar (kWh). Med 80 procent kapacitet tillgänglig och förbrukning på 1,3-1,6 kWh per mil klarar de 15-25 mil mellan laddningarna. Inget för långfärder. 

Att lägga så mycket pengar på att köra runt i närtrafik kan diskuteras. Man kan åka mycket taxi för samma pengar.  

Lika dyr som Dacia Spring är en ny mopedbil. Den ger två åkande skydd mot väder och vind men är ett trafikhinder i högst 45 km/h med 8 hk klen motor. Den väger 425 kg med plastkaross på lättmetallram och är inget att krocka med. Begagnade mopedbilar kostar runt 50.000 kronor. 

I kompaktklassen (som VW Golf) finns flera batteribilar, till exempel Audi A3, Citroën C4, Cupra (Seat) Born, DS (Citroën) 3, Hyundai Kona, Kia Soul och Niro, MG Zs EV, Renault Mégane och Zoë samt VW ID.3. Deras baspris går från 340.000 upp till halvmiljonen med i genomsnitt 423.000 kronor. 

Det är nästan dubbelt mot vad sådana bilar kostar med bensin- eller dieselmotor.  

Inga småbilar finns ännu som laddhybrid. Däremot många i kompaktklassen: Audi A3, Cupra Formentor och León, Kia Ceed och Niro, Mercedes A250, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat León och VW Golf. 

Dessa laddhybrider kostar 303.000-433.000 kronor baspris med medelpris 370.000 kronor. Det är 100-150.000 kronor mer än vad motsvarande bensin- eller dieselbilar kostar. 

De ger inte lika hög premie när man köper dem men fortfarande låg skatt. Deras batterier räcker för runt fem mil på el. Sedan tar bensinmotorn över. Men den är ofta sämre än i rena bensinbilar, och tanken är mindre för att ge plats åt batteriet. 

I närmast större mellanklassen finns renodlade elbilar som BMW I4, Hyundai Ioniq, Mazda MX.30, Nissan Leaf, Polestar 2, Tesla 3 och VW ID.4 med priser från 350.000 till 625.000 kronor och medelpris 470.000 kronor.  

Laddhybrider i mellanklassen är bl. a.: BMW 3-serie, Citroën C5, DS (Citroën) 4, Hyundai Ioniq, Lexus 450h, Lynk 01, Peugeot 508, Skoda Octavia och VW Passat. De kostar 315.000- 500.000 kronor baspris med medelpris 465.000 kronor.

Också det är 100-150.000 kronor mer än motsvarande bensin- och dieselbilar kostar och medför runt 200.000 kronors värdeminskning de första tre åren. 

Ännu finns inga stora elbilar som sedan eller halvkombi. Men som laddhybrid finns bland andra Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Skoda Superb och Volvo S90. De kostar 479.000- 612.000 kronor baspris med medelpris 574.000 kronor. 150-200.000 kronor mer än motsvarande bensin- och dieselbilar. 

Däremot finns många elbilar som högbyggda SUV:ar: Audi Q4, BMW Ix och Ix3, Kia EV6, Lexus UX 300e, MG EHS, MG5 och Marvel R, Opel Mokka, Skoda Enyaq. Tesla Y och X samt Volvo C40 och XC40. De har baspriser på 350-873.000 kronor eller i medeltal 568.000 kronor. 

Kring eller över miljonen kostar prestanda- och lyxbilar från Audi, BMW, Jaguar, Jeep, Land/Range Rover, Mercedes, Polestar, Porsche och Tesla. Inget för vanliga bilister! 


Text: Tege Tornvall, bilredaktör Foto: Pressbilder