Bromma introducerar pant på takeaway som första flygplats i Sverige

Från och med den 15e november ansluter sig Swedavia och Bromma Stockholm Airport till &Repeat. Detta betyder att alla takeaway-muggar som säljs från restaurangerna på Bromma Stockholm Airport kommer att ha &Repeats unika QR-koder. När konsumenterna scannar QR-koden på muggen och bekräftar sin återvinning kommer de bli belönade i form av kreditpoäng som kan användas som betalmedel hos &Repeats anslutna restauranger.

Med en hög daglig trafik av resenärer är målet att motivera fler att sortera rätt och därigenom förhindra att 10 000-tals kaffemuggar förbränns efter användning. Med hjälp av &Repeat är återvinningsstationer på flygplatsen nu markerade i syfte att förbättra och förtydliga återvinningsflödet. Konsumenter som sorterar sin förpackning korrekt blir belönade med credits att använda vid nästa köp.

– På Swedavia har vi stort fokus på hållbarhet inom en rad olika områden, allt från omställning till fossilfritt flygbränsle till socialt ansvarstagande och ansvarsfull hantering av förbrukningsmaterial. Vi är glada att med hjälp av &Repeat på ett smidigt sätt kunna sätta igång med ett pantsystem som omfattar samtliga kaffemuggar som säljs på Bromma Airport. Till att börja med kör vi detta som ett försök, därefter utvärderar vi hur det har gått för att därefter titta på om vi kan fortsätta och skala upp pantsystemet både på Bromma och våra andra flygplatser, säger Mats Berglind, Innovation Manager på Swedavia.

En stor del av resenärerna till och från Bromma Stockholm Airport är återkommande resenärer som flyger relativt ofta via flygplatsen, vilket maximerar värdet av ett pantsystem som ger krediter för kommande köp. Förutom restaurangerna på Bromma Stockholm Airport kan resenärerna använda sina intjänade credits för att handla mat och dryck hos &Repeats många anslutna restaurangkedjor.

– Vi äter och dricker mer och mer takeaway, inte minst när vi reser. Med pant på engångsförpackningar ökas insamlingsgraden exponentiellt; nu när en ledande aktör som Swedavia väljer att introducera &Repeat kommer 10 000-tals kaffemuggas räddas från förbränning. Vi hoppas förstås att andra aktörer inom tåg och flyg följer Swedavias exempel, säger Mikael Berglin, Head of Sales på &Repeat.

Från och med idag kommer Swedavias resenärer hitta &Repeats QR-kod på den redan återvinningsbara takeaway-muggen. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmsta returpunkt på flygplatsen. Belöningen efter registrerad återvinning kommer i form av credits i &Repeats digitala plånbok och kan användas som betalmedel i någon av de ca 900 restauranger som idag är anslutna till &Repeat.