Bo Hellberg – String Furnitures marknadschef med internationellt sikte

Han har ägnat sitt yrkesliv åt kommunikation på internationell basis – idag är han marknadschef på String Furniture som har sitt huvudkontor i Malmö, Skåne. Vi har träffat Bo Hellberg för att prata om hans roll som marknadschef men passar även på att ta tempen på String Furniture.  

 
Först, berätta om String Furniture och vad ni gör 
–  String Furniture är ett svenskt designbolag som tillverkar funktionella möbler med tidlös design för en internationell marknad. Vi är kanske främst kända för Stringhyllan som designades 1949 av Kajsa och Nisse Strinning men vi har idag även varumärkena Museum och Works i vår portfolio. 

 
Vad har du för bakgrund och hur kom det sig att du hamnade på String Furniture?  
Jag har tidigare jobbat internationellt med kommunikation för globala varumärken inom WPP och Omnicom men också på internationella PR-byråer såsom Edelman. Efter några år på byråsidan fick jag möjligheten att starta upp och leda Dysons Europakontor, vilket var en fantastisk resa. När pandemin kom förändrades dock mycket, framför allt privat då jag plötsligt inte längre kunde besöka min familj i Sverige. Då såddes ett frö till en potentiell flytt till Norden. Efter en kort periods sökande efter ett intressant varumärke som jag skulle kunna bygga på internationell basis hittade jag String och resten är historia. 

Vad har varit den största utmaningen i ditt uppdrag? 
– Det har varit flera utmaningar. Jag har exempelvis inte jobbat med svenskar i Sverige på många år så det tog tid att ställa om rent kulturellt. Sedan är inredning och design en ny kategori för mig vilket har varit utmanande men väldigt spännande. Utmaningen med String Furniture är som för många andra varumärken hur man på bästa sätt skapar kännedom och kunskap om varumärket på marknader där kunskapen är lägre. String är för svenskar så väl förknippat med ”en tidlös men modern klassiker” och det försöker vi kommunicera och förankra även på internationell basis.  

En höjdpunkt under 2021 har varit vårt partnerskap med tidningen Monocle där vi lanserade en limiterad upplaga av en partner-produkt och även öppnade en String x Monocle-butik i centrala London. Denna typ av samarbeten ger alltid härlig energi! 


 
Hur står sig String som varumärke på den globala marknaden? 
– Kortfattat skulle jag vilja säga att String står sig väldigt väl som export-varumärke. Genom en tydlighet i position som en premiumprodukt, med all tillverkning i Sverige och ett välartikulerat designarv har vi lyckats förmedla våra grundvärden. Designen är också väldigt tacksam eftersom det inte finns någon produkt som liknar String, om det inte är en direkt kopia. Vi brukar säga att String säljs inte, den köps. Våra undersökningar bekräftar också att String väljs för sin unika och flexibla design. 

Hur ser designprocessen ut? 
– Nisse Strinning var väldigt produktiv och skissade mycket. Vi har därför ett fantastiskt arkiv med idéer, ritningar och skisser på produkter och det är ofta där vi börjar leta inspiration. Samtidigt arbetar vi också med omvärldsanalyser för att förstå behov, hur människor lever och bor och detta i sin tur leder till nya produkter. Många tankar föds ur material och hållbarhetsprinciper och utöver detta tittar vi även på trender i färger och arkitekturer.  

Sedan 2011 har vi arbetat med arkitekten Anna von Schewen och industridesignern Björn Dahlström. De har båda två blivit en integrerad del av vår produktutveckling och vi har långa diskussioner kring själva konceptet String, vad det står för och vad vi bör fokusera på idag. Tillsammans har Anna och Björn utmanat oss på materialfronten, då de har introducerat stål och fristående hyllor och detta har öppnat upp för ett helt nytt sätt att tänka kring produkten.  
 
När vi exempelvis samarbetat med TAF Studio har det ofta handlat om intensivare kreativa perioder av arbete för att utveckla en produkt. Designprocessen är också ett ständigt pågående samtal, fullt av passion och idéer. Det är en blandning av modernt tänkande och nostalgi och det som jag uppfattar som mest intressant är hur snabbt vi går från koncept till prototyp. Idéer blir väldigt påtagliga tack vare vårt nära samarbete med våra tillverkare i Småland. Det gör också att alla idéer får en verklighetsförankring väldigt snabbt. 

 
Hur och var producerar ni era produkter?  
– String tillverkas i Småland där vi har ett långsiktigt samarbete med ett par fabriker som vi ofta besöker. Alla våra tillverkare håller en väldigt hög standard och levererar solid svensk design och kvalitet. Vid våra besök hos fabrikerna diskuterar vi produktutveckling, nya idéer, förslag på prototyper, hållbarhet samt såklart även tillverkning och material. 
 
Hur tänker ni kring produktion och hållbarhet?  
– Vi brukar ofta prata om produkters livslängd vilket jag tycker är ett bra utgångsätt i relation till hållbarhet. Våra produkter har en tidlöshet och kvalitet som gör att de används i flera decennier. Men vi stannar såklart inte där utan har även en svensk produktion med material i trä och stål med krav som FSC och Möbelfakta. Vi använder idag bara återanvändningsbara eller återanvända material. Tidigare tillverkades exempelvis vissa accessoarer i plast men detta har nu ersatts med biokomposit. Distributionsmässigt arbetar vi också intensivt för att hitta nya lösningar som avger så milda koldioxidutsläpp som möjligt. Men vi har sedan starten transporterat våra produkter i platta paket, vilket gör att de tar mindre plats vid transport. 

Vad händer härnäst för String? 
– String kommer att fortsätta expandera internationellt, framför allt i Europa men även i Asien och Stillahavsregionen. Vi kommer att fortsätta bygga vårt varumärke, öka kännedom och kunskapen. Digitalt har vi identifierat ett verktyg som kan hjälpa våra kunder att välja rätt snabbare och som även gör det möjligt att förstå flexibiliteten och friheten i systemet. Vi kommer även att ingå fler spännande partnerskap, likt det vi har haft med Monocle. Sist men inte minst kommer vi under 2022 lansera flera intressanta och spännande produktnyheter, men mer än så kan jag inte avslöja för tillfället. 

Bo’s bästa tips för förvaring:  
– Det bästa tipset jag har är att tänka inredning och inte förvaring. String är inte bara en förvaringsmöbel som håller ordning på saker utan det är en designprodukt som förhöjer inredningen i hemmet. Den förhöjer många dimensioner, i flera olika rum och stadier i livet. Det unika med String är flexibiliteten i systemet och hur enkelt det går att anpassa den för olika hem. Oavsett storlek på hus, lägenhet eller beroende på vilken inredningsstil du har så blir String alltid individuell och personlig. Börja därför alltid med design och inredningstankar när det gäller String, så kommer funktionerna efter hand.  

 


 

Om String Furniture  
String Furniture grundades år 2004 av Pär Josefsson och Peter Erlandsson då de tog över driften av Stringhyllan, formgiven av Kajsa och Nisse Strinning. Idag säljs String i över 45 länder. Utöver det välkända hyllsystemet String har företaget även varumärkena Museum och Works i sin portfolio och de samarbetar med flera prisbelönade formgivare, bland annat Anna von Schewen, Björn Dahlström, TAF och Mats Theselius.